Inzicht in je verbruik

Weet jij hoeveel energie je verbruikt? En wat dat kost? We helpen je graag om hier inzicht in te krijgen. Zodat je bewust om kunt gaan met energie. Daarmee bespaar je geld én draag je bij aan een beter milieu. Ontdek hoe je makkelijk en snel inzicht krijgt in je verbruik.

Altijd en overal: Essent app en Mijn Essent

Van uur tot uur, van dag tot dag, van maand tot maand en van jaar tot jaar. In de Essent app en in Mijn Essent ontdek je eenvoudig hoeveel stroom en gas je verbruikt. Bij ‘Verbruik’ zie je een handig overzicht. Bij ‘Termijnbedrag’ zie je welk bedrag je maandelijks betaalt. En je ziet of je termijnbedrag nog aansluit op de tarieven en je verbruik. Is dat niet zo? Dan kun je je termijnbedrag meteen aanpassen. Ook zie je in de app en in Mijn Essent de teruglevering van je zonnepanelen. Alleen als je die hebt natuurlijk.

Wil je altijd en overal inzicht in je verbruik via de app of Mijn Essent? Dan heb je een slimme meter nodig en moet je ons eerst toestemming geven. Dit doe je in de app of in Mijn Essent bij ‘Verbruik’. Alleen dan kunnen we je meterstanden per kwartier of per uur uitlezen. De TermijnCheck kun je ook doen als je geen slimme meter hebt. Geef dan zelf je meterstanden door.

Nieuw: meer inzicht met je energieprofiel

In de Essent App en Mijn Essent zie je nu ook hoeveel energie je apparaten in huis verbruiken. Superhandig! Zo kun je gericht energie én geld besparen. Je krijgt dit inzicht in 2 stappen: 

  1. Zet Optimaal inzicht aan bij de privacy-instellingen
  2. Vul je energieprofiel in

Na een maand zie je precies hoeveel energie je per apparaatgroep verbruikt. Dus zet je energieprofiel aan en bespaar.

Elke maand: het Energierapport

Als je een slimme meter hebt, krijg je uiterlijk de 23e van elke maand het Energierapport. In dit rapport vind je je energieverbruik van de afgelopen maand. Je vergelijkt heel eenvoudig je huidige verbruik met voorgaande maanden, jaren én met het landelijk gemiddelde. Je ontvangt het Energierapport per e-mail of post.

Elk jaar: de jaarrekening

Ben je langer dan 1 jaar klant? Dan zie je je verbruik van vorig jaar op je jaarrekening. 12 maanden nadat je energielevering is gestart, staat de eerste jaarrekening voor je klaar in de app en in Mijn Essent. Vervolgens ontvang je ‘m elk jaar. We sturen je een bericht zodra je de jaarrekening kunt bekijken.
Grafiek termijnbedrag en verbruik

Je gasverbruik is een badkuip

In de winter staat de verwarming vaker aan. Je verbruikt dan meer gas dan in de zomer. Maar het is onhandig als je elke maand een ander bedrag moet betalen. Daarom betaal je een vast termijnbedrag.

Je verbruik verminderen

Heb je goed inzicht in je verbruik? En valt dit hoger uit dan je wil? Start met energie besparen via Essent of bekijk onze bespaartips. Dat is goed voor je portemonnee én voor het milieu.

Termijnbedrag verhoogd

Verbruik en termijnbedrag

Voorkom verrassingen en gebruik de TermijnCheck in Mijn Essent of in de app. Deze laat zien of je termijnbedrag nog in lijn ligt met onze tarieven en je verbruik. Is dat niet zo? Dan pas je je termijnbedrag eenvoudig aan.
Voorbeeld van een advies uit de huisscan

Zo maak jij je huis energiezuinig. Doe de scan!

Duidelijk advies met alle stappen overzichtelijk op een rij. Je ziet gelijk hoe je jouw huis energiezuinig maakt. En hoeveel je bespaart. Met 1 druk op de knop ontvang je het volledige advies in je mailbox.

  • Snel online geregeld, gratis en vrijblijvend
  • Direct inzicht in kosten en besparingen
  • Persoonlijk energieadvies op maat

Al 400,000 woningeigenaren gingen je voor

Veelgestelde vragen over verbruik

Je kunt je energieverbruik op verschillende manieren bekijken:

  • Met de Essent app zie je aan de hand van je actuele meterstanden hoeveel stroom en gas je verbruikt. Download hem gratis in de App Store of Google Play en log in met je Mijn Essent inloggegevens.
  • In de app en in Mijn Essent zie je bij Verbruik precies hoeveel energie je per uur, per dag, per maand of per jaar hebt verbruikt.
  • Heb je een slimme meter? Dan krijg je elke maand een Energierapport. Daarmee heb je inzicht in je werkelijke verbruik en wat dat kost. Je ontvangt het rapport via post of e-mail en het staat ook in Mijn Essent.
  • Ben je langer dan 1 jaar klant? Dan zie je je verbruik van vorig jaar op je jaarrekening. Die vind je in Mijn Essent.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Bijbetalen is nooit leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dat kan hierdoor komen:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode.
  • Je verbruik is dan te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht. De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Controleer je meterstanden.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het Energierapport is je maandelijkse verbruiksoverzicht waarop staat hoeveel energie je de afgelopen maand hebt verbruikt en wat dat kost. Je ontvangt hem als je een slimme meter hebt. Gebruik het Energierapport om je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde te vergelijken. Zo houd je heel makkelijk inzicht in je verbruik.

Net een (nieuwe) slimme meter? Je ontvangt je eerste Energierapport ongeveer 2 maanden na de activatie van je meter.

Geen slimme meter in de meterkast? Dan ontvang je elk jaar een Energierapport als bijlage bij je jaarrekening.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Hier zijn verschillende verklaringen voor. Misschien was het kouder dan normaal. Of de omstandigheden in je woning of huishouden zijn veranderd, waardoor je meer energie hebt verbruikt. Bijvoorbeeld:

  • Nieuwe apparaten in huis. Een ligbad, airconditioning, waterbed, aquarium, jacuzzi of sauna vraagt extra energie.
  • Een verbouwing.
  • Je hebt oude apparaten in huis die niet energiezuinig zijn (meer dan 10 jaar oud).
  • De gezinssamenstelling is veranderd.
  • Een storing aan je cv-ketel.

Is jouw situatie anders? Neem dan contact met ons op. We controleren de meterstanden en kijken met je mee naar mogelijke andere oorzaken. Wil je aan de slag met energie besparen in je huis? Ontdek met de online huisscan binnen 5 minuten hoe je je huis energiezuiniger maakt.

Heeft dit antwoord je geholpen?

De stroom die je opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruik je als eerste in je eigen huis. Wek je meer op dan je verbruikt? Dan gaat de overtollige stroom via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. Dat noemen we terugleveren.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Wekte je meer stroom op dan je hebt verbruikt? Je levert de stroom die je over hebt terug aan het net en daarvoor krijg je een terugleververgoeding van € 0,055 per kWh. Let op: dit bedrag kan wijzigen door ontwikkelingen op de markt.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net. Het gaat hierbij om álle stroom die je opwekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen om het deel dat overblijft na salderen.  

De hoogte van je kosten hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Hoe minder je teruglevert, hoe lager je kosten.

Lees meer over terugleverkosten

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja. Je betaalt namelijk terugleverkosten over álle stroom die je teruglevert aan het net. Dus niet alleen over het deel dat overblijft na salderen. De terugleverkosten worden per dag berekend en op de jaarrekening verrekend.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We berekenen je verwachte stroom- en gasverbruik aan de hand van:

  • Je werkelijke verbruik van het afgelopen jaar.
  • De gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar.

Ben je een nieuwe klant? Dan berekenen we je verwachte verbruik met het verbruik dat bij je aanmelding is doorgegeven of geschat.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.