Termijnbedrag

Elke maand betaal je een vast termijnbedrag. Dit is gebaseerd op de tarieven en je verwachte verbruik. Je werkelijke verbruik kan natuurlijk hoger of lager zijn. Termijnbedrag aanpassen? Dat kan heel makkelijk in Mijn Essent Zakelijk.

Veelgestelde vragen

Over je energieverbruik betaal je belasting, zoals energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE). Die betaal je via ons aan de overheid. Meer weten over de belastingen en speciale tarieven? We leggen het graag uit.

Meer over energiebelasting

Heeft dit antwoord je geholpen?

  • Je verwachte verbruik: de kosten voor je verbruik van stroom en gas
  • Belasting: bijvoorbeeld energiebelasting en btw
  • Netbeheerkosten: bijvoorbeeld voor het onderhoud van het netwerk

De laatste twee kostenposten dragen wij direct af aan de overheid en aan de netbeheerder. Zij bepalen dan ook dit deel van je tarief. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

In Mijn Essent Zakelijk pas je heel makkelijk je termijnbedrag aan. Met de Verbruiksmanager vergelijk je je werkelijke verbruik met je verwachte verbruik. Op basis van het verschil krijg je meteen een advies over je nieuwe termijnbedrag. 
Je termijnbedrag aanpassen zonder meterstanden doorgeven? Dan mag je je termijnbedrag maximaal 20% verhogen of verlagen.
 

Termijnbedrag aanpassen

Heeft dit antwoord je geholpen?

Na elk verbruiksjaar maken we een jaarrekening voor je. Op dat moment berekenen we ook je nieuwe termijnbedrag, op basis van je verbruik.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Hoe kan ik mijn factuur betalen?

Je kiest zelf wat jij het makkelijkste vindt:

  1. Automatische incasso 
  2. Handmatige betaling

Je betaalt het makkelijkst via automatische incasso. Zo weet je zeker dat je op tijd bent en heb je er geen omkijken naar. Betaal je nog handmatig, stap dan over op automatische incasso. Regel het eenvoudig en snel in Mijn Essent Zakelijk.

Veelgestelde vragen

Je ontvangt maandelijks een factuur. Hierop vind je terug wanneer het bedrag van je rekening afgeschreven wordt. Wil je de datum van afschrijving aan laten sluiten op je bedrijfsvoering? Pas dan zelf je betaaldatum aan in Mijn Essent Zakelijk:

  1. Log in bij Mijn Essent Zakelijk
  2. Ga naar Facturen & betalen
  3. Scroll naar beneden tot aan Betaalgegevens
  4. Klik op Wijzigen achter Betaaldatum
  5. Kies de gewenste dag van de maand
  6. Klik op Opslaan

Heeft dit antwoord je geholpen?

Dit kan op twee manieren: 

  1. Via iDEAL -  je betaalt makkelijk en snel, want alle gegevens zijn al voor je ingevuld. Je vindt de iDEAL-links onder Facturen & betalen in Mijn Essent Zakelijk.
  2. Via internetbankieren - op de factuur vind je het te betalen bedrag, het betalingskenmerk en ons rekeningnummer.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Dit klopt. Sinds september 2022 hebben we een nieuw rekeningnummer: NL15 BNPA 0227 7423 97. Klant bij ons? Dan heb je hierover een e-mail of een brief gehad.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Tikkie is een app waarmee je eenvoudig, simpel en snel via een SMS een rekening betaalt met iDEAL.

Hoe werkt betalen met Tikkie?

  • Je hebt met de medewerker van Essent afgesproken dat je je facturen met een Tikkie wilt betalen
  • Je ontvangt een betaallink via SMS
  • Die link verwijst je naar https://tikkie.me/pay/Essent
  • Je betaalt je factuur via je eigen bank
  • Hoe herken je een veilige Tikkie van Essent?

Hoe herken je een veilige Tikkie van Essent?

  • We sturen je alleen een Tikkie als je dit ooit telefonisch hebt afgesproken met een medewerker van Essent
  • Het logo van Essent en Tikkie zijn duidelijk zichtbaar
  • De Tikkie die Essent verstuurt, bevat informatie die alleen bekend is bij jou en bij Essent, zoals je klantnummer.
  • Tikkie is geen directe link naar iDeal, je komt eerst op de pagina van Tikkie en pas daarna op de pagina van je bank.
  • Je maakt de betaling over naar bankrekeningnummer NL13ABNA0506417344 of NL61ABNA0811086593.
  • De url van landingspagina van de link begint altijd met https://tikkie.me/pay/Essent

Heeft dit antwoord je geholpen?

Een betalingsregeling treffen

Soms kan het zakelijk even tegen zitten en is het lastig om in één keer je facturen te betalen. In dat geval biedt een betalingsregeling wellicht een uitkomst. Dan kun je de factuur in termijnen betalen. Je kunt een betalingsregeling treffen wanneer:

  • Je één of meerdere openstaande facturen hebt, waaronder een jaar- of eindrekening.
  • Het totaal te betalen bedrag minimaal 50 euro is.
  • Je in de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel gehad hebt. En mocht dat wel zo zijn, dan heb je de te betalen bedragen in ieder geval op tijd voldaan.

Als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet, dan kies je eenvoudig zelf de betalingsregeling die bij je past in Mijn Essent Zakelijk. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Log in bij Mijn Essent Zakelijk.
  • Ga naar Facturen & betalen.
  • Klik op Betalingsregeling aanvragen onder Openstaand.
  • Kies het aantal termijnen.
  • Kies de gewenste incassodatum.
  • Klik op Aanvragen.

Veelgestelde vragen

Als de automatische incasso niet gelukt is, ontvang je van ons een betaalherinnering per email of per post. Je kunt het openstaande bedrag dan zelf overmaken via iDeal. Hiervan staat een link in de e-mail die je ontvangen hebt of in Mijn Essent Zakelijk. Je kunt het bedrag ook handmatig overmaken via een bankoverschrijving. De volgende factuur incasseren we weer automatisch.  

Heeft dit antwoord je geholpen?

In sommige gevallen kun je uitstel aanvragen, tot maximaal 60 dagen in de toekomst. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 073-850 1381.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je hebt altijd minimaal 14 dagen om je factuur te betalen. Lukt dit een keer niet, kijk dan of je in aanmerking komt voor een betalingsregeling of uitstel. Het kan gebeuren dat je een keer niet op tijd betaalt. We leggen je uit hoe ons incassoproces werkt.

  1. Je ontvangt een betalingsherinnering. Je hebt 14 dagen om te betalen, zonder extra kosten. 
  2. Je ontvangt een aanmaning. Er komen nu extra kosten bij, berekend volgens de Wet IncassoKosten (WIK). Je hebt nog 14 dagen om te betalen.
  3. Je ontvangt een laatste betaalmogelijkheid en hebt nog 14 dagen om te betalen.
  4. Je contract is beëindigd en je ontvangt de eindrekening. Je hebt 14 dagen om de eindrekening te betalen.
  5. Blijft betaling nog steeds uit? Dan schakelen we een externe partij in voor de bedragen die nog openstaan. Er kunnen extra incasso- en/of gerechtelijke kosten bij komen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Krijg gratis advies van Geldfit Zakelijk

Op de website van Geldfit Zakelijk vind je als ondernemer veel handige tips over geldzaken. Doe gratis en anoniem de Geldfit Zakelijk-test en krijg meteen persoonlijk advies.
 
Wil je liever iemand spreken die met je meedenkt? Je kunt ook chatten of bellen met Geldfit Zakelijk.

Mijn betaaloverzicht

Je vindt je betaaloverzicht met al je betaalde en openstaande facturen in Mijn Essent Zakelijk. Lekker overzichtelijk.

Jaarrekening

Elk jaar ontvang je je jaarrekening. Hierop staat een overzicht van je verbruik en de kosten van het afgelopen jaar. En ook of je nog moet bijbetalen of iets van ons terugkrijgt. Bijvoorbeeld als je termijnbedrag hoger of lager was dan je werkelijke verbruik.

In Mijn Essent Zakelijk zie je wanneer je je nieuwe jaarrekening krijgt.

Geld terug krijgen
Je krijgt geld terug als je verbruik lager was dan verwacht. Je betaalde dan elke maand een te hoog termijnbedrag. Mogelijke oorzaken:

  • Je verbruik is te hoog ingeschat
  • Je verbruik is afgenomen, bijvoorbeeld door energiebesparing
  • De verbruiksperiode was korter
  • Je pand stond (een tijdje) leeg

Bijbetalen
Was je verbruik hoger dan verwacht, dan heb je een te laag termijnbedrag betaald en moet je bijbetalen. Mogelijke oorzaken:

  • De stijgende energieprijzen
  • Je verbruik is te laag ingeschat
  • Je verbruik is toegenomen
  • De verbruiksperiode was langer
  • De winter was langer en kouder
  • Je hebt een eerste jaarrekening ontvangen nadat je bedrijf verhuisd is
  • Je maandelijks termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd

Heeft dit antwoord je geholpen?

Energierapport: inzicht in je verbruik

In je Energierapport zie je precies hoeveel je de afgelopen maand hebt verbruikt en wat je verwachte jaarverbruik is. Je ziet ook je verbruik in dezelfde maand een jaar geleden. Handig, want zo heb je altijd goed inzicht in je verbruik.

Met het Energierapport kun je:

  • Je termijnbedrag aanpassen. Past je termijnbedrag niet meer bij je verbruik? Pas het eenvoudig aan in Mijn Essent Zakelijk.
  • Slim besparen. Met een goed inzicht in je verbruik, bepaal je makkelijk of het rendabel is om te investeren in het besparen van energie.

Iedereen met een slimme meter ontvangt elke maand het Energierapport per e-mail.

Veelgestelde vragen

Het Energierapport is een overzicht van je verbruik in de afgelopen maand. Ook je verbruik in dezelfde maand, maar dan een jaar eerder staat erop. Zo vergelijk je makkelijk je verbruik met dezelfde periode vorig jaar. 

Inzicht in je verbruik is handig, omdat je hiermee eenvoudig checkt of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. En hoe interessant het is om te investeren in energiebesparing. Je ontvangt het Energierapport elke maand van ons per e-mail.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je krijgt je Energierapport elke maand via e-mail. Als wij je e-mailadres niet hebben, sturen we het Energierapport per post naar je toe.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja, alleen als je een slimme meter hebt, krijg je het Energierapport. En op je Energierapport staat alleen informatie over de periode dat je een slimme meter hebt.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Heeft dit antwoord je geholpen?

Kom je er niet uit?

E-mail ons

Zakelijke klanten kunnen ons bereiken op ondernemersdesk@essent.nl. Je ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie. 

Ben je geen zakelijke klant? Neem dan op een andere manier contact met ons op.

Bel ons

We zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 18.00 uur.

Je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten.

Bel met 0900 - 1466