Zakelijk elektrisch rijden is de toekomst. Je bespaart geld en draagt bij aan een beter milieu. Ook krijg je subsidie en hoef je bepaalde belastingen niet te betalen. Het is voordelig, duurzaam en innovatief. We leggen in dit artikel alles uit over zakelijke elektrische auto's.
Als je een elektrische auto wilt kopen, kun je deze zakelijk of privé aanschaffen. De beslissing hangt af van verschillende factoren. Zoals:
Bij de financiering van je elektrische bedrijfswagen heb je verschillende opties. Je kunt natuurlijk direct kopen, waarbij je het volledige bedrag in één keer betaalt. De auto is dan helemaal van jou en je kunt ermee doen wat je wilt. Bovendien zijn er verschillende subsidies en aftrekposten waar je gebruik van kunt maken.
Daarnaast is leasen is populair. Dit betekent dat je een vast maandbedrag betaalt voor het gebruik van de auto, met als voordeel dat je niet direct een grote investering hoeft te doen. Onderhoud en reparaties zijn meestal inbegrepen in je leasecontract, wat onverwachte kosten voorkomt. Veel ondernemers kiezen voor financial lease, waarbij je aan het einde van de looptijd eigenaar wordt van de auto. Dit is aantrekkelijk als je verwacht dat het voertuig nog een goede restwaarde heeft.
Auto's op elektriciteit hebben een hogere aanschafprijs dan auto's op benzine. Toch kun je veel geld besparen dankzij de lagere onderhouds- en brandstofkosten. Voor het totale kostenplaatje is het dus belangrijk om alle kosten mee te nemen. Als bedrijf kun je het Total Cost of Ownership (TCO) model toepassen. Zo krijg je een volledig beeld.
Als je een elektrische auto koopt, is dit meestal een grote investering. Zeker als je een nieuwe auto wilt. Als een nieuwe auto niet binnen je budget past, is een tweedehands auto een goed alternatief. Gemiddeld is een gebruikte elektrische auto na 4 jaar nog tussen de 40 en 55 procent van de nieuwsprijs waard.
Opladen van je auto kan thuis, bij openbare laadpaal of via snelladen. De manier van laden bepaalt grotendeels de prijs die je betaalt. Een slimme lader kan dus geld besparen. Gemiddeld betaal je €0,075 per kilometer bij een mix van thuis, openbaar en snelladen (Milieu Centraal).
Over het algemeen heeft een elektrische auto lagere onderhoudskosten dan een brandstofauto. Auto's op elektriciteit hebben minder regulier onderhoud nodig. Dit komt omdat ze minder bewegende onderdelen hebben.
De Total Cost of Ownership (TCO) is een berekening waarbij je alle kosten die komen kijken bij het bezitten en gebruiken van een voertuig meeneemt. Hier zijn verschillende factoren die je moet overwegen in je berekening:
Om een TCO-berekening te maken, tel je al deze kosten op over de periode dat je de auto verwacht te bezitten (bijvoorbeeld 5 jaar), en trek je de geschatte restwaarde van de auto aan het einde van die periode af. De uitkomst geeft je een inschatting van de gemiddelde jaarlijkse en maandelijkse kosten van het bezit van de elektrische auto.
Er zijn een aantal fiscale regelingen voor ondernemers die elektrisch gaan rijden. Dit zijn de belangrijkste 4 fiscale voordelen van een elektrische auto voor zakelijk gebruik.
Een belangrijk fiscaal voordeel is de lagere bijtelling. In Nederland betaal je als zakelijke rijder bijtelling als je de auto van de zaak ook privé rijdt.
Vanaf 2024 profiteren bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot van een aantrekkelijk bijtellingspercentage van slechts 16%. Dit voordeel is er alleen voor waterstofauto's en auto's met zonnecellen. Belangrijk: de zonnecellen moeten minimaal 1 kilowattpiek leveren en de accu mag geen lood bevatten. Rijd je in een andere nulemissie-auto? Dan profiteer je tot een cataloguswaarde van 30.000 euro ook van de 16% bijtelling. Is je auto duurder? Dan betaal je voor het bedrag boven de 30.000 euro een bijtelling van 22%. Bron: Belastingdienst.
De MIA en VAMIL-regeling zijn belastingvoordelen die je als bedrijf kunt krijgen als je investeert in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen. Je kunt de MIA en VAMIL aanvragen voor elektrische bestelwagens, elektrische auto’s met geïntegreerde zonnepanelen en slimme laadpalen.
De overheid vindt dat meer bedrijven elektrisch moeten gaan rijden. Daarom zijn er verschillende regelingen om de aankoop te stimuleren.
Dit is een subsidie voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe volledig elektrische bedrijfsauto kopen of leasen. Middelgrote ondernemingen kunnen 10% van de netto cataloguswaarde (voertuigcategorie N1) terugkrijgen. Voor grote ondernemingen is dit 7% en kleine ondernemingen of non-profitorganisaties 12%. Het maximum bedrag is 5.000 euro per bedrijfswagen.
Deze regeling is bedoeld om ondernemers en non-profitorganisaties te stimuleren om te investeren in nieuwe, volledig emissieloze vrachtwagens.
Eigenlijk is deze regeling alleen voor particuliere rijders. Daarom is deze subsidie vooral interessant voor zzp'ers en kleine bedrijven. Voor een nieuwe auto die je koopt of leaset, kun je 2.950 euro terugkrijgen. Koop of lease je een tweedehands elektrische auto, dan kun je 2.000 euro terugkrijgen.
Je kunt vaak ook lokale en regionale subsidie aanvragen voor zakelijk elektrisch vervoer en laadpalen. Deze subsidies verschillen per regio en het specifieke doel. Wil je weten wat er in jouw regio geldt? Neem dan contact op met je lokale gemeente of provincie.
Wanneer je als ondernemer een zakelijke auto thuis oplaadt, kunnen de kosten voor het verbruikte stroom aftrekbaar zijn van de belasting. Om in aanmerking te komen voor deze btw-aftrek, moet je de auto voornamelijk voor zakelijk gebruiken. In de praktijk betekent dit dat 50% van de gereden kilometers voor zakelijke doeleinden moeten zijn geweest.
Als werknemer mag je werkgever de stroomkosten voor het opladen van je zakelijke auto vergoeden. Dit kan zonder dat het gevolgen heeft voor de hoogte van de bijtelling, omdat deze vergoeding niet wordt gezien als loon in natura. Dit geldt zowel voor het opladen op het werk als thuis.
Het is dus belangrijk om de kosten die je maakt voor het thuis opladen goed bij te houden. Dit betekent dat je moet kunnen aantonen hoeveel stroom er is verbruikt voor het opladen van de zakelijke auto. Een aparte meter voor je laadpaal of een laadpas kan hierbij helpen. Deze registreert de verbruikskosten specifiek voor het opladen. Deze kosten kun je vervolgens als zakelijke kosten opvoeren.
Per 2021 heeft de overheid de energiebelasting voor het opladen van elektrische auto's verlaagd. Dit maakt elektrisch rijden goedkoper en aantrekkelijker, zowel voor particulieren als voor bedrijven. De lagere kosten helpt je als bedrijf te kiezen voor schone auto's, wat goed is voor het milieu. Ook stimuleert het mensen om meer laadpalen te plaatsen. Zo werkt Nederland slim mee aan een groenere toekomst met minder uitstoot van auto's.
Het is vaak goedkoper om je auto op te laden aan je eigen laadpaal. Als jouw bedrijf zonnepanelen heeft, is elektrisch laden helemaal interessant. De zoektocht naar een geschikte paal of laadpas kan lastig zijn. Onze laadpaaladviseurs helpen je hier graag bij. Van advies tot installatie, wij gaan voor je aan de slag.
Vanaf 2024 profiteren bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot van een aantrekkelijk bijtellingspercentage van slechts 16%. Dit voordeel is er alleen voor waterstofauto's en auto's met zonnecellen. Belangrijk: de zonnecellen moeten minimaal 1 kilowattpiek leveren en de accu mag geen lood bevatten. Rijd je in een andere nulemissie-auto? Dan profiteer je tot een cataloguswaarde van 30.000 euro ook van de 16% bijtelling. Is je auto duurder? Dan betaal je voor het bedrag boven de 30.000 euro een bijtelling van 22%. Bron: Belastingdienst.
Ja, tot en met 2024 hoef je geen MRB te betalen voor een 100% elektrische auto. Vanaf 2025 krijg je 75% korting op de MRB en vanaf 2026 betaal je normaal MRB-tarief.
De Nederlandse regering onderzoekt de mogelijkheid om vanaf 2025 alleen nog elektrische auto's zakelijk te leasen, maar dit is nog niet definitief vastgesteld.