14 september 2021
Leestijd: 4 minuten
Online meetings met klanten en relaties blijven bij veel bedrijven. Maar juist het persoonlijke contact blijft belangrijk voor een goede band. Ondernemers werken dus aan een goed ingericht online kanaal, maar zeker ook aan het pand als visitekaartje, als beleving. Dit zijn de inzichten van ondernemers zelf.
In augustus 2021 vroegen we ondernemers* naar de inzichten die zij het afgelopen jaar hebben opgedaan. Thuiswerken is een blijvertje, maar wel met mate. ‘We gaan niet terug naar de oude situatie waarin je als werknemer vijf dagen per week van 9 tot 5 op kantoor zit. Daarvoor heeft thuiswerken te veel voordelen’, vertelt een ondernemer in ons onderzoek.
‘Presentaties via Teams zijn behelpen. Je mist toch de lichaamstaal en je kunt minder direct reageren’, vertelt een ondernemer.
Een ander zegt: ‘Niet alleen de verbinding met je personeel dreigt te verslappen als het contact altijd op afstand plaatsvindt. Dat geldt ook voor de band met je vaste klanten.’
Benchmark: 5 inzichten na 1,5 jaar anders werkenWe vroegen ondernemers wat er veranderd is aan de manier waarop zij werken. En waarop zij het bedrijfspand gebruiken. Wat blijkt: flexibiliteit is het toverwoord. Doe je voordeel met hun inzichten en ideeën over het samenwerken, het pand en energie. |
Het is dus zaak om digitaal zo toegankelijk mogelijk te zijn. Je website en je sociale media spelen een heel belangrijke rol bij de eerste indruk. En een webshop is een manier om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn, ook als je elkaar niet kunt ontmoeten. Veel ondernemers investeerden de afgelopen periode in hun online zichtbaarheid.
Een paar van hun tips:
‘Ik heb me aangemeld bij Thuisbezorgd.nl toen de loop uit mijn straat was’, vertelt een restauranteigenaar. Nu winkels en horeca weer open zijn, heeft hij daar nog steeds profijt van. ‘We hebben nieuwe klanten kunnen werven. Nu ze weer in de straat gaan winkelen, komen ze eerder bij mij langs.’
Als je digitale kanalen de etalage zijn, dan is je bedrijfspand je visitekaartje. Dat ervaren de ondernemers in ons onderzoek ook. Je pand is de plek waar klanten je showroom, winkelruimte of vergaderruimte betreden. Het is de plek waar je echt contact hebt met elkaar en voor ondernemers blijkt deze toch onmisbaar.
Maar door het gemak van online contact merken ondernemers dat zij meer uit de kast moeten halen om (potentiële) klanten offline te spreken. Daarom gingen zij creatief aan de slag. Zij bedachten manieren om het pand aantrekkelijk te maken en op deze manier klanten en relaties te motiveren om eens langs te komen.
Een greep uit de voorbeelden de ondernemers ons gaven:
Als je winkelpand een prettige plek is, zijn klanten veel sneller geneigd om bij je te kopen. Maak ze nieuwsgierig met je mooie digitale etalage en bied ze live de service waarmee je ze binnenhoudt.
Een nieuwe inrichting of verbouwing is een mooi moment om stappen te zetten op energiebesparing. Dit is een handig moment, e kunt ook flink op je kosten besparen en je klanten waarderen duurzame stappen ook nog eens.
Een paar concrete tips om vandaag al aan de slag te gaan:
Wil je echt aan de slag met energie besparen, dan kunnen we je veel werk uit handen nemen. Onze adviseurs onderzoeken je pand op je beste bespaarkansen, berekenen je terugverdientijd én regelen de uitvoering voor je. Handig! Bel ons via 073 - 073 - 203 27 07 of vraag online ons bespaaradvies aan.
*De inzichten, quotes en cijfers in dit artikel komen uit een digitale enquete onder een paar honderd abonnees van MT/Sprout, aangevuld met telefonische interviews. Dit onderzoek liep in de zomer van 2021.