28 mei 2021
Leestijd: 5 minuten
Medewerkers zijn het hart van je bedrijf, zonder hen staat alles stil. En ben jij echt duurzaam bezig, dan wordt het makkelijker om goede mensen te vinden én aan je te binden.
Talentvolle mensen letten op het duurzame gedrag van hun werkgever. Diverse onderzoeksresultaten bevestigen dit beeld.
Whitepaper: zo bespaar je stap voor stapNu echt beginnen met energie besparen die je met deze whitepaper. Download hem nu en we nemen je stap voor stap mee. Inclusief adviezen van experts, je businesscase en subsidies. Zo zet je vandaag nog de eerste stap. |
De beste mensen binnenhalen én behouden. Voor veel werkgevers is dat één van de topprioriteiten. Of je nu een, tien of honderd medewerkers in dienst hebt. Besef dat salaris bijna nooit de eerste reden is om voor een bedrijf te gaan werken.
"Steeds meer mensen kijken naar andere waarden. Vooral de duurzame keuzes die een werkgever maakt worden steeds belangrijker. Dat zien we het sterkst terug bij millennials, maar ook bij veertigers en vijftigers", zegt Inge Beckers. Ze is specialist Arbeidsmarktcommunicatie en hoofdredacteur van het kennisplatform hr-communicatie.nl.
Je wilt wel energie besparen, maar weet niet hoe. Geen nood, iedereen begint ergens. Dit zijn vier dingen die je vandaag al kunt doen voor een groener imago:
Positieve impact maken kan dus op veel manieren. Het roer hoeft echt niet volledig om, pak het stap voor stap aan. Zo werk je steeds een beetje aan je duurzame imago.
Het kan zijn dat je harder wilt gaan. Met zonnepanelen op het dak en elektrische auto's voor de deur bijvoorbeeld. Wat hierbij helpt is het uitspreken van een duidelijke, duurzame missie. Daarmee geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken.
Employer value proposition (EVP): de reden waarom iemand voor je organisatie wil werken.
"De missie van de organisatie is een van de belangrijkste bouwstenen van een EVP. Dit moet een krachtig verhaal zijn, dat iedereen met gemak kan navertellen. Of het nu gaat om medewerkers, klanten of cliënten", zegt Inge.
Medewerkers, klanten en het publiek verwachten steeds meer van bedrijven en organisaties. "Ze rekenen erop dat je een positief verschil maakt en aantoonbaar bijdraagt aan een betere wereld. Dat lukt alleen als je van duurzaamheid een kernwaarde maakt binnen je onderneming."
Managers in het bedrijfsleven willen graag vergroenen. Uit een eerder onderzoek van McKinsey blijkt dat 43 procent van de leidinggevenden de algemene bedrijfsdoelstelling wil afstemmen met duurzame doelen. Dat gaat over klimaat, gelijkheid op de werkvloer en gezonde arbeidsomstandigheden. Om dat voor elkaar te krijgen hebben bedrijven medewerkers nodig die in dit plaatje passen.
Je hebt duurzaamheid inmiddels als kernwaarde in je missie opgenomen. Deel dat verhaal dan. Inge Beckers geeft tips:
"Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door podcasts en vlogs te maken waarin medewerkers iets over de duurzame missie van je onderneming vertellen. Deze 'echte' verhalen blijven langer hangen dan een gelikt filmpje", zegt Beckers.
Zo krijg je als werkgever dus een streepje voor bij talent. Dat is waardevol, zeker in sectoren waar de spoeling erg dun is. "Dat geldt niet alleen voor bedrijven met honderden mensen op de loonlijst, maar zeker ook voor mkb'ers", aldus Inge.