17 september 2021
Leestijd: 4 minuten
Voor 72% van de ondernemers veranderde de manier van werken flink in de afgelopen anderhalf jaar. Wij vroegen ondernemers* naar de impact, hun inzichten en nieuwe ideeën. Voor het samenwerken, voor klantcontact en voor het bedrijfspand. Laat je inspireren door deze ondernemers.
Vóór de coronacrisis werkte meer dan de helft van de Nederlanders nooit thuis (bron: CBS). Inmiddels is het juist meer dan de helft die dat wel geheel of gedeeltelijk doet. En het bevalt. De meeste werknemers, maar ook hun werkgevers, zijn van plan het thuiswerken erin te houden (bron: TNO).
De ondernemers in het onderzoek gaven wel aan dat fysiek samenkomen héél belangrijk is gebleken. Het maakt leidinggeven makkelijker, zorgt voor een grotere betrokkenheid en leidt vaker tot nieuwe ideeën.
Een ondernemer vertelt: ‘Contact met collega's in levenden lijve blijft belangrijk. Ik denk dat mensen straks gemiddeld twee tot drie dagen per week op kantoor zullen zitten.’
Benchmark: 5 inzichten na 1,5 jaar anders werkenWe vroegen ondernemers wat er veranderd is aan de manier waarop zij werken. En waarop zij het bedrijfspand gebruiken. Wat blijkt: flexibiliteit is het toverwoord. Doe je voordeel met hun inzichten en ideeën over het samenwerken, het pand en energie. |
Een deel van de ondernemers had niet de keus om thuis te werken, zoals horecaondernemers, kappers en winkeliers. Ook andere ondernemers zagen hun markt compleet veranderen of verdwijnen.
Anders werken leidde tot ingrijpende veranderingen. Twee voorbeelden uit het onderzoek:
Door goed te kijken naar wie wanneer op kantoor is, wat deze mensen doen en wat er nodig is om dat te kunnen, kun je een plan maken voor je herinrichting. Vraag hierbij ook aan je medewerkers wat ze graag thuis doen en welke activiteiten juist liever op kantoor. Zo weet je het aantal werkplekken dat nodig is.
Daarbij is het slim om flexibel in te richten. Zo zijn kantoren en vergaderruimtes steeds aan te passen aan de behoeften van dat moment.
En denk ook aan stilteplekken en individuele ruimtes. Als het pand een ontmoetingsplaats wordt, is het waardevol om ook ruimtes te hebben waar medewerkers met focus kunnen werken. En waar zij online vergaderingen kunnen houden met klanten en collega’s die thuis werken, zonder andere collega’s te storen.
De afgelopen periode ontwikkelden bedrijven zich digitaal. Contact met klanten vond meer dan ooit online plaats. Bedrijven maakten van hun sociale media en website een volwaardige etalage en voegden daar in sommige gevallen een webshop aan toe.
Juist als er meer online contact is, ontstaat de behoefte aan een mooie fysieke plek om klanten écht iets te laten zien. Denk aan een showroom of een persoonlijke ontmoeting in een aangename vergaderruimte om de band met de klant te verstevigen.
Ondernemers bedenken allerlei creatieve manieren om (potentiële) klanten en relaties te motiveren om toch eens langs te komen. Daarvoor moet het pand meer dan ooit een beleving worden waar mensen zelf naartoe willen komen.
Een ondernemer uit ons onderzoek geeft bijvoorbeeld proefsessies voor haar zakelijke klanten. Zo kunnen ze haar producten proeven en kan zij vragen direct beantwoorden.
Als je toch bezig bent met een andere inrichting, kun je meteen een aantal nieuwe keuzes maken op het gebied van je energieverbruik.
De nieuwe inrichting van een kantoorruimte is een goed moment om de lampen te vervangen voor led, met bewegingssensoren zodat ze niet aanstaan als iedereen thuiswerkt. Met slimme thermostaten verwarm je alleen de ruimtes die in gebruik zijn.
Wie kiest voor een verbouwing vanwege andere activiteiten krijgt dé gelegenheid om nu eindelijk eens voor bijvoorbeeld isolatie of HR-glas te gaan. En met zonnepanelen wek je behalve je eigen energie ook de interesse van klimaatbewuste klanten. Zo maak je van de nood en deugd en kun je juist nu winst behalen.
Wil je vandaag al de eerste stap zetten? Bel ons gerust op 073 – 2032707 of vraag online een adviesgesprek aan. Onze energiedeskundigen zitten elke dag tussen 08.00 en 18.00 uur voor je klaar.
*De inzichten, quotes en cijfers in dit artikel komen uit een digitale enquête onder een paar honderd abonnees van MT/Sprout, aangevuld met telefonische interviews. Dit onderzoek liep in de zomer van 2021.