Waarom nu energie besparen? Reden #4

19 januari 2022

Leestijd: 4 minuten

Flexibiliteit is key voor je pand

Veel kantoren kwamen tijdens de coronacrisis helemaal of deels leeg te staan. Er werken nog steeds veel mensen thuis. Maar ook bijvoorbeeld de detailhandel moest flexibel zijn. Voor een deel lijkt het andere werken te blijven. Pas daar je pand dus slim op aan.

Voor- en nadelen van thuiswerken

In augustus 2021 vroegen we ondernemers naar de impact van 1,5 jaar anders werken. Wat we veel hoorden was dat thuiswerken ook na corona deels blijft. Ondernemers zien namelijk mooie voordelen, zoals tevreden werknemers, hogere productiviteit en minder reiskosten. 

‘We houden het thuiswerken er wel in’, zegt één van de ondernemers in het onderzoek. ‘Fulltimers werken twee dagen per week thuis, parttimers één dag per week. Hierdoor ontstaat ook meer ruimte op kantoor.'

Natuurlijk zijn er ook duidelijke nadelen. ‘Hoe houden we onze mensen bij elkaar?’ vraagt één van de ondernemers zich af. ‘Hoe kun je nog goed leidinggeven op afstand?’ En een ander: ‘De beste ideeën ontstaan vaak als je een diverse groep hebt, met mensen van verschillende afdelingen. Hoe doen we dat als mensen thuiswerken?’

Echt menselijk contact blijkt toch lastig te zijn via computerschermen. Daarom zoeken ondernemers naar een mooie balans tussen thuiswerken en naar kantoor komen zodra dat weer kan.

 
Cover benchmark 2021

Benchmark: 5 inzichten na 1,5 jaar anders werken

We vroegen ondernemers wat er veranderd is aan de manier waarop zij werken. En waarop zij het bedrijfspand gebruiken. Wat blijkt: flexibiliteit is het toverwoord. Doe je voordeel met hun inzichten en ideeën over het samenwerken, het pand en energie.

Ja, download de benchmark

 

Het nieuwe flexibele werken

Ondernemers zoeken nu naar een flexibele inzet van het bedrijfspand. ‘Er ontstaat een nieuwe mix, waarbij iedereen zijn eigen tijd zoveel mogelijk indeelt en zelf bepaalt waar en wanneer hij werkt’, stelt een van de geïnterviewde ondernemers.

De vraag is natuurlijk: hoe krijg je dat voor elkaar? 

Richt je pand opnieuw in met deze zes vragen 

Een groot deel van de ondernemers wil niet helemaal terug naar het oude normaal. Thuiswerken bevalt, zowel aan de kant van de werknemers als van de werkgevers. Deels thuis werken en deels op kantoor betekent dat werknemers een keuze maken in welk werk zij op kantoor doen en welk type werk thuis. 

Het bedrijfspand moet dus ingericht zijn op het werk dat mensen wél op kantoor blijven doen. Hoog tijd dus om je pand onder de loep te nemen. Maak daarvoor een plattegrond van je pand. Zo krijg je een beter beeld van je behoeftes. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

1. Wat is mijn bezettingsgraad?

Ga na hoeveel mensen er gemiddeld per dag in je pand aanwezig zijn.

2. Wat doen onze mensen?

Bekijk de activiteiten per functie. Wat doen je medewerkers thuis en waarvoor komen zij naar kantoor? Check ook even voor welke taken een vaste plek nodig is. 

3. Hoeveel werkplekken heb ik nodig?

Nu kun je bepalen hoeveel werkplekken je voor elke functie nodig hebt. Daarbij wil je elke vierkante meter zo gunstig mogelijk gebruiken.

4. Hoe zien die plekken eruit?

Betrek je medewerkers bij de nieuwe indeling. Verplaatsbaar en inklapbaar kantoormeubilair helpen om de indeling aan elke situatie aan te passen. En denk ook aan sfeer, gezondheid en comfort door bijvoorbeeld voldoende licht en planten.

5. Welke plekken hebben we verder nodig?

Omdat het kantoor steeds meer een ontmoetingsplek wordt, zou je haast vergeten dat de behoefte aan rust blijft bestaan. Zorg dus voor stilteplekken waar collega’s zich even kunnen terugtrekken om zich te concentreren of een klant te bellen.

Daarnaast groeit de behoefte aan ruimtes waarin kleine of grotere groepen samenkomen voor overleg en andere sessies. Daar komen zij tenslotte voor naar kantoor. Bekijk dus ook goed of je voldoende van deze ruimtes hebt. En of de juiste apparatuur aanwezig is om mensen in te bellen die wel vanuit huis werken.

6. Hoe vul ik de ruimtes flexibel in?

Medewerkers komen vooral naar kantoor om te vergaderen, te brainstormen en contact te houden met elkaar. Steeds meer bedrijven kiezen voor een gezamenlijke ruimte die je steeds opnieuw kunt indelen, naar de behoefte van dat moment.

Kortom: denk aan flexplekken, afgesloten plekken om alleen te werken en flexibele ontmoetingsruimtes 

Dit is het moment om energie te besparen

Het beste moment om iets te doen aan energie besparen is als je toch bezig bent met een ruimte of apparaat. Een aanpassing van je bedrijfsruimte is dus hét moment. We geven een aantal voorbeelden van maatregelen die je vandaag makkelijk kunt doorvoeren.

Vandaag energie besparen in je magazijn en bergruimtes

Magazijnen zijn belangrijker nu er meer online wordt verkocht. Heb je een specifiek klimaat nodig, dan is dit het moment om te investeren in een zuinige ketel, verwarming en koeling. In alle andere gevallen kun je de verwarming en koeling juist uitzetten. Kies ook voor bewegingsmelders en ledverlichting, want je hebt maar minimale verlichting nodig.

Vandaag energie besparen in de kantoorruimte

Veel werkplekken zullen niet meer doorlopend bezet zijn. Dan hoef je ze ook niet te verlichten, verwarmen of koelen. Kies voor ledverlichting met aanwezigheidsmelders. Beter dan bewegingsmelders, waar je steeds naar moet zwaaien als je lang stil zit. Kies ook voor zoneverwarming of slimme thermostaten. 

Ook vergaderruimtes verbruiken maar tijdelijk energie, net als plekken om alleen te werken. Grote kans dat je bijvoorbeeld ook minder printers en minder ruimte in de kantine nodig hebt. Sluit af wat je niet nodig hebt en loop eens een ronde om te checken welk energieverlies je nog meer kunt beperken.

Energie besparen goed aanpakken

Wil je advies van een specialist over hoe je het best kunt besparen op energie, dan staan onze adviseurs voor je klaar. Bel ons gerust via 073 - 073 - 203 27 07 of vraag online een persoonlijk bespaaradvies aan.

Meer redenen om vandaag te starten met energie besparen

Je zag het al bovenaan dit artikel. Het anders gebruiken van je pand is reden 4 in een serie van bespaarredenen. Nog wat motivatie nodig? Hier zijn er nog 5: