Opzegboete

Zeg je je vaste contract eerder op dan afgesproken? Dan moet je ons in veel gevallen een bedrag betalen. Dit heet een opzegboete. Vanaf 1 juni 2023 zijn er nieuwe regels voor de opzegboete. Deze regels gelden voor iedereen die vanaf dat moment een vast contract afsluit. Op deze pagina lees je hoe het werkt.

Hoe werkt de opzegboete?

Als je je energiecontract voor de einddatum opzegt, hebben we te veel energie voor je ingekocht. Dat is voor ons een risico. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nieuwe regels voor de opzegboete opgesteld.

Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023

De hoogte van je opzegboete hangt af van:  

  • de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen  
  • het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract  
Contract afgesloten vóór 1 juni 2023

Heb je vóór 1 juni 2023 een vast contract af gesloten? Dan gelden voor jou de oude regels tot de einddatum van je contract. 

Frame uit video die afgespeeld kan worden na het toestaan van tracking cookies.

Om video's te bekijken op deze website moet je het gebruik van cookies toestaan.

Cookievoorkeuren wijzigen

Weten wat je opzegboete is?

Heb je een vast contract bij ons? In Mijn Essent bereken je direct welke boete je betaalt als je dit contract op een bepaalde datum opzegt.  

Uitleg berekening opzegboete

Om je boete te berekenen, beantwoorden we de volgende vragen:  

  • Wat is je verwachte jaarverbruik? Je netbeheerder stelt dit vast.  
  • Hoeveel zou je op basis daarvan nog verbruiken tot het einde van je contract (overgebleven verbruik)?  
  • Wat kost je overgebleven verbruik met jouw contract?  
  • Wat kost je overgebleven verbruik met een nieuw vergelijkbaar contract?  

Het verschil tussen deze 2 bedragen is je opzegboete.

Voorbeeld voor opzegboete stroom:  

  • Vastgesteld jaarverbruik: 2.900 kWh stroom 
  • Overgebleven verbruik: 2.800 kWh 
  • Kosten overgebleven verbruik jouw contract: 2.800 kWh x € 0,40 = € 1.120 
  • Kosten overgebleven verbruik vergelijkbaar contract: 2.800 kWh x € 0,30 = € 840 

Je boete: € 1.120 - € 840 = € 280. 

Oude regels opzegboete

Heb je vóór 1 juni 2023 een vast contract afgesloten? Dan gelden de oude regels voor de opzegboete. De hoogte van je boete hangt af van hoe lang je contract nog loopt:

 

Oude opzegboete voor stroom én gas

Overgebleven looptijd

Je betaalt

Minder dan 1,5 jaar € 100
Tussen 1,5 en 2 jaar € 150
Tussen 2 en 2,5 jaar € 200
Langer dan 2,5 jaar € 250

*Je betaalt geen opzegboete als je verhuist en je contract meeneemt naar het nieuwe adres.

Oude opzegboete voor stroom óf gas

Overgebleven looptijd

Je betaalt

Minder dan 1,5 jaar € 50
Tussen 1,5 en 2 jaar € 75
Tussen 2 en 2,5 jaar € 100
Langer dan 2,5 jaar € 125

Terugbetalen opzegboete voor nieuwe klanten

Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete helaas niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via Mijn Essent.

Een gunstig aanbod zonder boete? Verleng je contract

Speciaal voor onze trouwe klanten hebben wij een gunstig aanbod. Het verlengen van je contract is snel en makkelijk geregeld. Je hoeft je geen zorgen te maken over opzegboetes en profiteert direct bij je vertrouwde energieleverancier.

Veelgestelde vragen over de opzegboete

Ja, in Mijn Essent bereken je zelf hoe hoog je boete wordt als je op een bepaalde datum opzegt. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Als de prijs van een vergelijkbaar contract hoger is dan jouw contractprijs, hoef je geen boete te betalen. Je boete kan dus niet negatief zijn.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja, de opbouw van de nieuwe opzegboete is altijd gebaseerd op de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar de hoogte van je opzegboete is niet altijd hetzelfde. Die hangt af van:

  • de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen
  • het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract bepalen we met een referentieproduct.

Bekijk onze referentieproducten

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete helaas niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via Mijn Essent.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.