Inzicht in je verbruik
Altijd en overal: Essent app en Mijn Essent
Van uur tot uur, van dag tot dag, van maand tot maand en van jaar tot jaar. In de Essent app en in Mijn Essent ontdek je eenvoudig hoeveel stroom en gas je verbruikt. Bij ‘Verbruik’ zie je een handig overzicht. Bij ‘Termijnbedrag’ zie je welk bedrag je maandelijks betaalt. En je ziet of je termijnbedrag nog aansluit op de tarieven en je verbruik. Is dat niet zo? Dan kun je je termijnbedrag meteen aanpassen. Ook zie je in de app en in Mijn Essent de teruglevering van je zonnepanelen. Alleen als je die hebt natuurlijk.
Wil je altijd en overal inzicht in je verbruik via de app of Mijn Essent? Dan heb je een slimme meter nodig en moet je ons eerst toestemming geven. Dit doe je in de app of in Mijn Essent bij ‘Verbruik’. Alleen dan kunnen we je meterstanden per kwartier of per uur uitlezen. De TermijnCheck kun je ook doen als je geen slimme meter hebt. Geef dan zelf je meterstanden door.

Nieuw: meer inzicht met je energieprofiel
In de Essent App en Mijn Essent zie je nu ook hoeveel energie je apparaten in huis verbruiken. Superhandig! Zo kun je gericht energie én geld besparen. Je krijgt dit inzicht in 2 stappen:
- Zet Optimaal inzicht aan bij de privacy-instellingen
- Vul je energieprofiel in
Na een maand zie je precies hoeveel energie je per apparaatgroep verbruikt. Dus zet je energieprofiel aan en bespaar.
Elke maand: het Energierapport
Elk jaar: de jaarrekening

Je gasverbruik is een badkuip

Je verbruik verminderen
Heb je goed inzicht in je verbruik? En valt dit hoger uit dan je wil? Start met energie besparen via Essent of bekijk onze bespaartips. Dat is goed voor je portemonnee én voor het milieu.

Verbruik en termijnbedrag

Zo maak jij je huis energiezuinig. Doe de scan!
Duidelijk advies met alle stappen overzichtelijk op een rij. Je ziet met een klik op de knop hoe je jouw huis energiezuinig maakt. En hoeveel je bespaart.
Al 400,000 woningeigenaren gingen je voor
Veelgestelde vragen over verbruik
Je kunt je energieverbruik op verschillende manieren bekijken:
- Met de Essent app zie je aan de hand van je actuele meterstanden hoeveel stroom en gas je verbruikt. Download hem gratis in de App Store of Google Play en log in met je Mijn Essent inloggegevens.
- In de app en in Mijn Essent zie je bij Verbruik precies hoeveel energie je per uur, per dag, per maand of per jaar hebt verbruikt.
- Heb je een slimme meter? Dan krijg je elke maand een Energierapport. Daarmee heb je inzicht in je werkelijke verbruik en wat dat kost. Je ontvangt het rapport via post of e-mail en het staat ook in Mijn Essent.
- Ben je langer dan 1 jaar klant? Dan zie je je verbruik van vorig jaar op je jaarrekening. Die vind je in Mijn Essent.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bijbetalen is nooit leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dat kan hierdoor komen:
- Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode.
- Je verbruik is dan te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
- Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
- Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht. De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Controleer je meterstanden.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het Energierapport is je maandelijkse verbruiksoverzicht waarop staat hoeveel energie je de afgelopen maand hebt verbruikt en wat dat kost. Je ontvangt hem als je een slimme meter hebt. Gebruik het Energierapport om je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde te vergelijken. Zo houd je heel makkelijk inzicht in je verbruik.
Net een (nieuwe) slimme meter? Je ontvangt je eerste Energierapport ongeveer 2 maanden na de activatie van je meter.
Geen slimme meter in de meterkast? Dan ontvang je elk jaar een Energierapport als bijlage bij je jaarrekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Hier zijn verschillende verklaringen voor. Misschien was het kouder dan normaal. Of de omstandigheden in je woning of huishouden zijn veranderd, waardoor je meer energie hebt verbruikt. Bijvoorbeeld:
- Nieuwe apparaten in huis. Een ligbad, airconditioning, waterbed, aquarium, jacuzzi of sauna vraagt extra energie.
- Een verbouwing.
- Je hebt oude apparaten in huis die niet energiezuinig zijn (meer dan 10 jaar oud).
- De gezinssamenstelling is veranderd.
- Een storing aan je cv-ketel.
Is jouw situatie anders? Neem dan contact met ons op. We controleren de meterstanden en kijken met je mee naar mogelijke andere oorzaken. Wil je aan de slag met energie besparen in je huis? Ontdek met de online huisscan binnen 5 minuten hoe je je huis energiezuiniger maakt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
De hoogte van je kosten hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Hoe minder je teruglevert, hoe lager je kosten.
Lees meer over terugleverkosten
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
We berekenen je verwachte stroom- en gasverbruik aan de hand van:
- Je werkelijke verbruik van het afgelopen jaar.
- De gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar.
Ben je een nieuwe klant? Dan berekenen we je verwachte verbruik met het verbruik dat bij je aanmelding is doorgegeven of geschat.
Heeft dit antwoord je geholpen?