Ben je op zoek naar de meest voordelige manier om je elektrische auto op te laden? In dit artikel ontdek je de kosten van verschillende laadpassen. We vergelijken tarieven en vertellen je de goedkoopste opties. Wil je besparen op laadkosten? Lees dan verder en vind de laadpas die bij jou past.
Op zoek naar de goedkoopste laadpas? Begrijpelijk! Als bestuurder van een elektrische auto wil je natuurlijk zoveel mogelijk besparen op laadkosten bij een openbare laadpaal. Maar hoe vind je nu die goedkoopste laadpas per kWh in Nederland? Maak je geen zorgen, we helpen je graag op weg.
Bij het kiezen van een laadpas sta je voor verschillende keuzes. Het draait niet alleen om de prijs, maar ook om het gemak, de beschikbaarheid van laadpunten en eventuele extra services. Daarom bekijken we niet alleen de kosten, maar ook de voor- en nadelen van verschillende passen.
Een belangrijke keuze die je moet maken, is het type abonnement. Kies je voor een laadpas met of zonder abonnement? Beiden hebben hun eigen voordelen, afhankelijk van je rijgedrag en laadgewoonten.
Lees meer over de Essent laadpas
Zoek je de goedkoopste laadpas met abonnement? Een abonnement op een laadpas brengt vaak vaste maandelijkse kosten met zich mee. Waaruit bestaan deze kosten eigenlijk? En welke laadpas met abonnement is de voordeligste laadpas?
De abonnementskosten van een laadpas dekken meestal een reeks diensten. Denk aan toegang tot een breed netwerk van laadpunten, klantenservice en soms zelfs extra's zoals factureringsopties of het gebruik van buitenlandse laadnetwerken. Waarom kiezen voor een abonnement? Het antwoord is simpel: voorspelbaarheid. Met een vast bedrag per maand weet je precies wat je uitgeeft.
Voor de goedkoopste laadpas met abonnement hebben we verschillende aanbieders bekeken. Het blijkt dat de prijzen variëren van 3 tot 7 euro per maand (februari 2024). De laadpas van Essent kost je 4 euro per maand.
Laten we nu de goedkoopste laadpas zonder abonnement bekijken. Een laadpas zonder abonnement brengt geen vaste maandelijkse kosten met zich mee. Je betaalt alleen voor wat je daadwerkelijk verbruikt. Deze kosten bestaan uit een starttarief per laadsessie en een tarief per kWh. Hiermee behoud je maximale flexibiliteit en betaal je alleen wanneer je laadt.
Waarom zou je kiezen voor een laadpas zonder abonnement? Als je niet regelmatig laadt, of als je gebruik maakt van meerdere laadnetwerken, biedt een laadpas zonder abonnement vaak de meest voordelige oplossing.
En wat is dan de goedkoopste laadpas zonder abonnement? De E-Flux pay as you charge laadpas lijkt momenteel de goedkoopste optie te zijn (februari 2024).
Gratis laadpassen kennen meestal geen vaste initiële en maandelijkse kosten. Je betaalt alleen voor wat je daadwerkelijk verbruikt. Dit maakt deze pas ideaal voor mensen of bedrijven die weinig kilometers rijden en dus over het algemeen minder elektrisch laden.
Waarom zou je kiezen voor een laadpas die gratis is? Het grootste voordeel is uiteraard dat je geen vaste kosten hebt. Dit geeft je flexibiliteit. Houd er wel rekening mee dat de tarieven per kWh bij een openbaar laadpunt vaak hoger liggen dan bij een laadpas met abonnement.
Wat is dan de beste gratis laadpas? Uit onze vergelijking blijkt dat de Radius laadpas - Fleetcard hybrid, Vandebron laadpas en E Flux laadpas tot de top behoren. Maar ook de gratis laadpas van MKB Brandstof is een goede keuze, vooral voor zakelijke rijders.
Bij een laadpas komen verschillende kosten kijken:
Dus, hoeveel kost een laadpas? Dat hangt af van hoe vaak je laadt en de tarieven van je specifieke laadpas. Maar met de bovengenoemde kosten in gedachten, kun je een inschatting maken van de mogelijke kosten.
Ben je op zoek naar de beste laadpas voor jouw behoeften? Dan is het belangrijk om de kosten van verschillende laadpassen te vergelijken. Maar hoe pak je dat aan? Wij hebben enkele tips voor je.
De tarieven van laadpassen variëren sterk en bestaan uit verschillende componenten. Een belangrijk onderdeel van de kostenstructuur van de laadpas vormt het starttarief. Dit betaal je per laadsessie, ongeacht de hoeveelheid stroom die je verbruikt. Bij de ANWB laadpas bedraagt dit bijvoorbeeld 34 cent per sessie. Bij sommige laadpassen zoals de Essent laadpas betaal je geen starttarief.
Daarnaast rekent de laadpaal beheerder een laadtarief per kWh. Ook hier zie je flinke verschillen tussen de aanbieders. Het tarief ligt gemiddeld 60 cent per kWh en 69 cent per kWh bij snelladen (bron: Milieu Centraal). Deze tarieven verschillen per laadpaal beheerder en zie je bijvoorbeeld in de Essent Laden App.
Er zit een verschil tussen de tarieven voor normaal laden en snelladen. Snelladen is duurder, maar biedt uitkomst als je snel weer de weg op wilt. Sommige laadpassen zijn vooral aantrekkelijk voor mensen die vaak snelladen bij dezelfde aanbieder. Dit zijn laadpassen van partijen die zelf snelladers hebben geplaatst. Zoals de Shell laadpas met Shell recharge laders.
Vraag je je af wat een dynamisch tarief is bij een laadpas? Wij leggen het graag uit. Een dynamisch of variabel tarief bij een laadpas houdt in dat de kosten voor het laden van je elektrische auto wisselen op basis van vraag en aanbod op de energiemarkt. Dit betekent dat de prijs die je betaalt voor het opladen van je auto ieder uur verschilt.
Met dit type tarief profiteer je van lagere stroomprijzen op bepaalde tijdstippen van de dag. Zo laad je bijvoorbeeld goedkoper tijdens daluren, wanneer de vraag naar stroom laag is. Een dynamisch tarief brengt ook risico's met zich mee. De prijzen stijgen namelijk flink tijdens piekuren, wanneer de vraag naar stroom hoog is.
Als je flexibel bent in wanneer je je auto oplaadt, kan een dynamisch tarief je helpen om geld te besparen. Maar als je vaak moet laden tijdens piekuren, is een vaste prijs per kWh voordeliger.
Wat houdt een laadpas met vast tarief in? Een laadpas met vast tarief betekent dat je een vaste prijs betaalt per kWh, ongeacht wanneer of waar je oplaadt. Het biedt je dus zekerheid: je weet altijd precies wat de kosten zijn voor het opladen van je elektrische auto.
Maar wanneer is een laadpas met vast tarief handig en wanneer niet? Als je vaak op dezelfde tijden en locaties oplaadt, dan biedt een vast tarief een duidelijk overzicht van wat je kunt verwachten aan kosten. Ook als je regelmatig tijdens piekuren moet laden, kan een vast tarief voordelig zijn.Een laadpas zonder abonnement heeft vaak geen maandelijkse kosten, maar weet dat je wel een starttarief betaalt per laadsessie. Met een abonnement betaal je een vast bedrag per maand, maar geen starttarief.
Bij een laadpas betaal je meestal een starttarief per laadsessie plus een prijs per kWh. Dit kan een vast tarief zijn, of een dynamisch tarief dat fluctueert op basis van vraag en aanbod.
Als je vaak laadt, kan een laadpas met abonnement voordeliger zijn. Bijvoorbeeld, als je meer dan 12 keer per maand laadt, is een laadpas met abonnement van 4 euro per maand voordeliger.