Accountancy staat al jaren in de top 3 van beroepen die gaan verdwijnen. Het zal je gezegd worden. Maar Koen de Jong, eigenaar van De Jong Accountants en Adviseurs, ligt er niet van wakker. Zijn onderneming is binnen het mkb+-segment te onderscheidend om te verdwijnen. Doe je voordeel met zijn inzichten.

Van geschiedschrijving naar toekomstmuziek

Koen nam op 27-jarige leeftijd onverwacht het kantoor van zijn vader over, na diens overlijden. Het was toen nog vijf collega’s sterk, gericht op wat Koen noemt ‘geschiedschrijving’: jaarrekeningen opmaken, fiscale aangiftes doen.

'Nu adviseren we met een team van 55 over de toekomst. We duiden de cijfers, daar is behoefte aan.’ En de jaarrekeningen en fiscale aangiftes dan? 'Die zijn nog steeds belangrijk, we maken ze met de grootste zorg. Specialisten in dit vak zijn voor ons en onze klanten nog altijd onmisbaar.'

Award winning propositie

In lijn met die visie is de dienstverlening volledig gevormd rondom ondernemers vooruithelpen, in de breedste zin van het woord. 'Ondernemers zijn zich in deze tijd bewust van de maakbaarheid van succes. Wij moeten dus proactief zijn, dat wordt van ons verwacht. Daarom hebben we een totaal nieuwe propositie ontwikkeld.'

De Jong maakt binnen de totale dienstverlening onderscheid tussen de onderneming en de ondernemer. 'Voor het mkb+-segment is dit uniek, we hebben er een Exact Cloud Award voor gewonnen. Bij concurrenten is ook al meer aandacht voor de mens achter de onderneming, maar deze heldere scheiding zie ik nog nergens terug.'

Verplichte educatie in duurzaamheid

Nu die aanpak staat, is er ruimte om daarbinnen in te zoomen op verschillende thema’s, met name duurzaamheid. 'Het leeft bij ondernemers en vragen over subsidies, fiscaliteit en investeringsbeslissingen leggen ze bij de accountant. Vanaf dit jaar is duurzaamheid daarom verplichte permanente educatie bij ons.'

'Duurzaamheid is zo'n groot thema dat wij kiezen voor permanente educatie hierover.'
Koen de Jong, eigenaar De Jong Accountancy

Verbouwing Hollywoodstijl

Ook dicht bij huis is verduurzaming aan de orde. 'Toen we dit pand in 2007 kochten, was het veel te groot voor ons. We verhuren daarom delen en steeds als er een huurder vertrekt, snoepen we weer een stukje terug omdat we blijven groeien. Na een keer of zes besloten we tijdens de pandemie een flinke opfrisbeurt te doen.' Ledverlichting en elektrische verwarming werden geïnstalleerd. En het interieur ging op de schop.

'Wij werken volgens het Hollywoodmodel: per klantvraag stellen we een team samen. Eén grote ruimte is daarvoor nodig. De voorheen verhuurde aparte ruimtes betrokken we daarom bij het geheel. Zo kunnen we weer even vooruit.' 

Tip energie voor bedrijvenWil je net als Koen verduurzamen of krijg je vragen hierover van je klanten? We zetten alle zakelijke subsidies voor energiebesparende maatregelen voor je bij elkaar. 

 

Van ondernemer tot ondernemer

Heeft Koen nog een tip voor collega-ondernemers? In ieder geval iets wat hemzelf veel gebracht heeft. 'Zes jaar geleden ben ik bij een ondernemersclub gegaan, waar we veel delen met elkaar. Bijna iedereen loopt tegen hetzelfde aan. Groeistuipen, werk-privébalans: met gelijkgestemden praat je daar net wat makkelijker over.'

 De essentie volgens Koen

  • Duurzaamheid is zo’n groot thema dat wij kiezen voor permanente educatie hierover.
  • Liever te groot dan te klein: we verhuren een deel van ons grote pand maar kunnen steeds meer ruimte zelf vullen.
  • Met ledverlichting en elektrische verwarming gaven we ons pand een duurzame opfrisbeurt.

Meer tips om energie te besparen

Slimme tips ook in jouw kantoor energie te besparen vind je in deze drie artikelen:

Ook behoefte aan bespaaradvies?

Ieder bedrijf en ieder pand is anders. Wil je weten hoe jij energie kunt besparen? Onze energie-adviseurs maken een bespaaradvies dat helemaal is toegespitst op je bedrijf. Dan weet je precies waar je het best kunt beginnen, wat dat kost en wat het oplevert.

 

Over de reeks ‘Energieke ondernemer in de spotlights’

Ondernemen is vooral zélf je eigen koers uitzetten binnen de markt waarin je actief bent. Maar hoe lekker is het om zo nu en dan de kunst van iemand af te kijken? Gewoon even gluren wat er achter de deuren van het bedrijfspand van een ander gebeurt. 

In deze artikelenreeks stellen ondernemers uit het hele land hun deuren voor je open. Ze laten zien waar zij de afgelopen tijd wat extra energie in moesten steken en wat juist maakt dat de vonken er bij hen vanaf spatten. Lees het verhaal van De Vos en de Craen, Intersport Goes en Lautenbag reclame