Lautenbag Reclame is een familiebedrijf, zoals de naam verraadt. Stefan: 'Mijn vader schreef zich begin 1980 in bij de KvK als reclameschilder. Hij werkte vanuit zijn zolderkamer, mijn moeder deed de administratie. Advertenties tekenen op aanvraag en op de fiets bezorgen bij klanten. Zo was het toen. Een grote advertentie duurde gerust drie dagen.'
Stefan kwam in 2014 in het bedrijf. 'Mijn broer Ferdinand werkte er toen ook al. En in 2019 was het zover: wij werden mede-eigenaars. Helaas niet het meest ideale moment. Maar dat bracht wel een ontwikkeling teweeg die in lijn lag met wat bij ons al speelde.'
'Het bedrijf is flink veranderd sinds mijn vader begon. Reclames schilderen werd reclames drukken. Inmiddels is bijna alles wat je kunt verzinnen bedrukbaar. En er zijn ontzettend veel partijen die dat doen, zeker als het gaat om brochures en flyers.'
'Je kunt daar dus bijna geen marge meer op pakken, de toekomst ligt volgens ons ergens anders. Daarom maakten we heel geleidelijk de shift van custom drukwerk naar online diensten en eigen webshops, die met bedrukbare reclameclips was de eerste.'
'Koers op je eigen kracht, ook al is dat tegen de stroom in.'
Stefan Lautenbag, mede-eigenaar Lautenbag Reclame
Toen kwam de pandemie. 'Tachtig procent van onze inkomsten viel weg en we moesten tot onze grote spijt vrijwel alle collega’s laten gaan. Ontzettend pijnlijk, zeker omdat we een goede band met elkaar hadden. Maar nu dit alles achter de rug is, merken we dat de samenwerking met zzp’ers die we hebben opgezet voor ons verrassend goed werkt.
'We zitten nu met maar vier man op kantoor en dat maakt ons veel wendbaarder als organisatie, wat de transitie naar online versnelt: kort na de crisis ging onze tweede webshop met bedrukbaar tape live. Samen met onze b2b-webshops voor bedrukbare vlaggen zitten we inmiddels op vier webshops. Daarbij scheelt zo’n beperkt personeelsbestand ons heel wat salarisadministratie en geldstromen.'
De ruimte was oorspronkelijk bemand door veertien collega’s en nu nog door vier. Zijn er plannen om dat aan te pakken? 'De indeling zou wel een restyling kunnen gebruiken. Maar nu zijn we vooral aan het puzzelen met verduurzaming, vanuit de overheid gestimuleerd. Gaan we voor nieuwe beglazing, een nieuw dak, twintig zonnepanelen?
'We zijn er nog niet uit, omdat het beste kostbare keuzes zijn. Zeker omdat ons pand in de jaren ‘70 is ontworpen en daarbij de focus niet lag op ‘energiezuinig’. Wat we al wél hebben gedaan is overal ledverlichting installeren. Dat verbruikt een stuk minder stroom. Gelukkig produceren we hier zelf niets en blijft de energierekening betaalbaar.'
Herken je dit dilemma? Onze tip voor de beste volgorde: start bij het voorkomen van energieverlies, door bijvoorbeeld isolatie in daken en muren. Stap 2 is het vervangen van apparaten door energiezuinige typen, zoals ledverlichting en een zuinige ketel. Tot slot ga je voor het duurzaam opwekken van de energie die je na stappen 1 en 2 nog nodig hebt. bijvoorbeeld met zonnepanelen.
De toekomst is online, daarvan is Stefan overtuigd. 'Vroeger vertrouwden we op het netwerk van mijn vader, zijn vaste contacten wisten ‘m allemaal te vinden voor reclame. Maar zo werkt het niet meer. Wij investeren in online marketing in combinatie met onze webshops. Misschien is het tegen de stroom in, maar dat heeft ons nooit tegengehouden.'
'We weten waar onze kracht ligt en dat is waar we vanuit gaan. Dus we houden onze ogen open voor meer bedrukbare producten waarin we een succesvolle webshop kunnen beginnen. Omdat we geloven dat de overgang van traditioneel reclamedrukwerk naar webshops ons een powerboost geeft voor de toekomst.'
Stefan maakte een slimme keuze met ledverlichting, zéker als hij dat combineert met aanwezigheidsmelders. Het licht brandt daarmee alleen op plekken en momenten dat het echt nodig is. Extra handig als er minder mensen op kantoor werken.
De essentie volgens Stefan
|
Ondernemen is vooral zélf je eigen koers uitzetten binnen de markt waarin je actief bent. Maar hoe lekker is het om zo nu en dan de kunst van iemand af te kijken? Gewoon even gluren wat er achter de deuren van het bedrijfspand van een ander gebeurt. Lees het verhaal van De Vos en de Craen, De Jong Accountancy en Intersport Goes.