Zijn winkel is de grootste in de regio en zijn klanten weten precies waarvoor ze naar Intersport Goes moeten komen: de specialistische kennis van hardloopschoenen en rackets. Eigenaar Sjoerd Barends vertelt hoe hij dat voor elkaar kreeg. Laat je inspireren door zijn positieve ondernemersgeest.
Sjoerd heeft de winkel overgenomen van zijn vader, die in de jaren ‘80 een winkeltje van 100m2 had. ‘Ik ben op mijn 19e ingestapt in de zaak en meegegroeid. De ondernemersvrijheid die mijn vader had, sprak mij aan. Ik wist altijd al dat ik de zaak wilde overnemen.
’De tijden zijn voor winkeliers sindsdien erg veranderd, merkt ook Sjoerd. 'Er is veel overtuigingskracht nodig om klanten te binden. Onze voetanalyses met extra drukplaat voor hardloopschoenen en de mogelijkheid om één van onze honderd rackets te testen, is waarvoor mensen terugkomen. Zo’n aanbod vind je online niet.'
Die 100m2 is de winkel inmiddels ruim ontstegen. ‘Wij verhuisden dit jaar naar een pand van 1.000m2. Dat heb ik van geen vreemde, mijn vader wilde ook altijd meer en groter. Daarvan heb ik wel geleerd om de focus volledig op één winkel te leggen, andere winkels komen er niet bij. Gestaag groeien werkt het beste.
Die verhuizing overtreft de stoutste dromen qua omzet, al waren er van tevoren twijfels. ‘We zitten wat uit de loop, maar de kans op zo’n groot pand krijg je niet gauw weer. Mijn vader dacht er ook zo over. Uiteindelijk gaf ons verlopende huurcontract de doorslag. En de gedachte: straks komt er een concurrent in.’
'Klanten overtuigen we met ons specialisme, ik doe niet aan 'duwverkoop'.'
Sjoerd Barends - Eigenaar Intersport Goes
Het marktaandeel van Intersport Goes is zo in een klap flink gegroeid. Heeft Sjoerd nog meer ambities? ‘Voor het nieuwe pand heb ik een financiering lopen. En de verbouwing naar het Intersportconcept was een investering. Dus nu wacht ik even tot er weer wat vet aan de botten zit. Als dat in de winter zo is, ga ik me verdiepen in zonnepanelen.’
Overweeg je net als Sjoerd om te investeren in zonnepanelen? We helpen je graag met advies over de beste passende keuze en bij de uitvoering. Als je daarvoor kiest, helpen we je ook met de subsidies.
‘Omdat het een huurpand is, ga ik zelf niet isoleren. Dat is aan de verhuurder. Gelukkig is de verwarming elektrisch, waardoor ik met zonnepanelen snel kan besparen op de energierekening. Ik heb nog een gunstig energiecontract uit 2020, maar als dat binnenkort verloopt wil ik de rekening op deze manier stabiel houden.’
Wil je ook besparen in je winkel, dan helpen deze artikelen je op weg:
Meer ondernemers in Goes zijn bezig met verduurzaming. ‘Samen met eigenaren van panden, ondernemers, grootwinkelbedrijven en de gemeente maken we een plan voor de vergroening van de binnenstad. Er staan hier geen bomen in de winkelstraat, terwijl dat in de zomer een hoop warmte zou schelen.’
Verhuizen naar een groot pand vraag om extra inzet voor een fijne sfeer. Het team waarvan de vaste kern er al jaren met plezier werkt, zet de toon. Maar de aankleding ook. Sjoerd besteedt hier daarom veel aandacht aan. ‘Ik laat regelmatig iemand anders kijken, vanuit het perspectief van de klant of van een branchegenoot.’
‘Het zit in de kleine dingen. Bij het vorige pand hadden we twee poppen in de etalage staan. Toen we die in het pad zetten, vielen ze veel meer op. En onze speciale voetscan stond achterin bij de schoenen, maar komt veel beter tot zijn recht voorin de winkel. Onze entree is immers het paradepaardje.’
De essentie volgens Sjoerd
|
Iedere winkel en ieder pand is anders. Wil je weten hoe jij energie kunt besparen? Onze energie-adviseurs maken een bespaaradvies dat helemaal is toegespitst op je bedrijf. Dan weet je precies waar je het best kunt beginnen, wat dat kost en wat het oplevert.
Ondernemen is vooral zélf je eigen koers uitzetten binnen de markt waarin je actief bent. Maar hoe lekker is het om zo nu en dan de kunst van iemand af te kijken? Gewoon even gluren wat er achter de deuren van het bedrijfspand van een ander gebeurt.
In deze artikelenreeks stellen ondernemers uit het hele land hun deuren voor je open. Ze laten zien waar zij de afgelopen tijd wat extra energie in moesten steken en wat juist maakt dat de vonken er bij hen vanaf spatten. Lees het verhaal van Lautenbag reclame, De Jong Accountancy en De Vos en de Craen.