Je contract opzeggen
Op deze pagina lees je hoe je kunt opzeggen en hoe dat in jouw situatie werkt. Maar het liefst zien we natuurlijk liever dat je klant blijft.
Je denkt erover om je contract op te zeggen. Daar balen we natuurlijk van. We zien liever dat je klant bij ons blijft. Is het ons niet gelukt om je een goed (verleng)aanbod te doen? Dan bespreken we dit graag met je! Chat ons gelijk even. Dan helpen we je om een goede keuze te maken.

Handig om te weten voor je opzegt
- Zeg je vĆ³Ć³r de einddatum op dan betaal je in veel gevallen een opzegboete. Controleer dus tot wanneer je contract loopt.
- Bij een overstap naar een andere leverancier ben je het inzicht in je verbruik bij ons kwijt. Je begint opnieuw met gegevens over je verbruik verzamelen.
- Je raakt de korting op stroom en het bespaartegoed kwijt dat je opgebouwd hebt bij Thuisvoordeel.
Weet je het zeker? Wat je misloopt als je opzegt
Inzicht in je energie
Thuisvoordeel
Met ons gratis klantprogramma Thuisvoordeel krijg je korting op je stroomtarief en bespaartegoed om je woning te verduurzamen.
Persoonlijke service
Energierapport
Waarom wil je opzeggen?
Ik ga naar een andere leverancier
We zien natuurlijk liever dat je blijft. Bel ons op 0800-3773680 of start een chat. We helpen je graag een goede keuze te maken.
Keus al gemaakt en stap je over? Dan hoef je niets te doen. Check wel nog even de einddatum van je contract en voorkom een hoge opzegboete.
Er is iemand overleden
Ik ga verhuizen
Ik wil annuleren binnen de bedenktijd
Toch opzeggen?
Veelgestelde vragen over opzeggen
Heeft dit antwoord je geholpen?
- Als je alleen de levering van stroom of gas wil opzeggen
- Als je opzegt omdat je verhuist naar een verzorgingstehuis
- Als je opzegt omdat je gaat samenwonen met iemand die ook Essent klant is
- Als je opzegt in verband met een overlijden
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalt een opzegboete als je een contract hebt met een vaste looptijd en je dit vĆ³Ć³r de einddatum opzegt. Hoeveel je betaalt, hangt af van wanneer je je vaste contract hebt afgesloten.
Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023
Sluit je een vast contract af vanaf 1 juni 2023, dan hangt de hoogte van je opzegboete af van:
ā¢ de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen
ā¢ het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract
Heb je een vast contract bij ons? In Mijn Essent bereken je direct welke boete je betaalt als je dit contract op een bepaalde datum opzegt.
Contract afgesloten vĆ³Ć³r 1 juni 2023
Voor jou gelden tot de einddatum van je contract de oude regels voor de opzegboete. De hoogte van je boete hangt af van hoe lang je contract nog loopt:
Opzegboete als je stroom Ć©n gas afneemt
Overgebleven looptijd | Je betaalt |
Minder dan 1,5 jaar | ā¬ 100 |
Tussen 1,5 en 2 jaar | ā¬ 150 |
Tussen 2 en 2,5 jaar | ā¬ 200 |
Langer dan 2,5 jaar | ā¬ 250 |
Opzegboete als je stroom Ć³f gas afneemt
Overgebleven looptijd | Je betaalt |
Minder dan 1,5 jaar | ā¬ 50 |
Tussen 1,5 en 2 jaar | ā¬ 75 |
Tussen 2 en 2,5 jaar | ā¬ 100 |
Langer dan 2,5 jaar | ā¬ 125 |
Je betaalt geen opzegboete als je verhuist en je contract meeneemt naar je nieuwe adres.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Nee, je nieuwe leverancier regelt de opzegging voor je. Zelf hoef je niets te doen.
Weet je zeker dat overstappen de beste keuze is? Doe de ContractCheck om te weten of je nog goed zit. Bel gratis 0800-3773680 voor een check.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Na de afmelddatum ontvang je binnen 6 weken de eindrekening.
Ben je overgestapt naar een andere leverancier? Vraag de status van je overstap dan op bij je nieuwe leverancier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het kan gebeuren dat je je bedenkt. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vĆ³Ć³r je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.
Heeft dit antwoord je geholpen?