Jaarrekening en eindrekening

1 keer per jaar krijg je de jaarrekening. De eindrekening krijg je alleen als je verhuist of je contract opzegt. Op beide rekeningen staat hoeveel energie je hebt verbruikt en wat je al hebt betaald. Zo zie je meteen of je geld moet bijbetalen of juist terugkrijgt.

We sturen je een e-mail of brief als we een jaarrekening of eindrekening voor je hebben.

Uitleg jaarrekening en eindrekening

Over de jaarrekening

  • Je krijgt je jaarrekening 12 maanden nadat je contract is ingegaan. Dat is dus niet altijd aan het begin of het eind van een kalenderjaar.
  • Op je jaarrekening zie je hoeveel stroom en gas je het afgelopen jaar hebt verbruikt en hoeveel dat kost.
  • De kosten verrekenen we met de termijnbedragen die je al hebt betaald.
  • Je ziet meteen of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Bekijk ook de uitleg over je energierekening

Over de eindrekening

  • Je eindrekening krijg je als je je contract opzegt of verhuist.
  • Op je eindrekening zie je hoeveel energie je hebt verbruikt sinds de laatste jaarrekening. Of sinds je klant bent, als je korter dan een jaar klant bij ons bent.
  • We rekenen uit hoeveel je verbruik heeft gekost en kijken wat je al hebt betaald.
  • Je ziet meteen of je te veel hebt betaald en geld terugkrijgt. Of dat je te weinig hebt betaald en nog moet bijbetalen.

Waarom krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen?

Iedere maand betaal je ons een termijnbedrag. We schatten je termijnbedrag zo goed mogelijk in.
Toch kan het gebeuren dat je bij moet betalen of juist geld terugkrijgt. Dit komt bijvoorbeeld doordat:

  • Je het termijnbedrag hoger of lager hebt gezet dan ons advies.
  • We hadden verwacht dat je meer of minder zou verbruiken.
  • We hadden verwacht dat je meer of minder terug zou leveren met je zonnepanelen.
  • We je meterstanden te laat hebben ontvangen.
  • Het warmer of kouder was dan gemiddeld.
  • Je de eindrekening na de wintermaanden hebt gehad. Hoe dit zit leggen we hieronder uit.

Meer bijbetalen bij een eindrekening vlak na de winter

Het moment waarop je je eindrekening krijgt, kan gunstig of ongunstig zijn. 

In de winter staat de verwarming vaker aan. Hierdoor verbruik je dus meer dan in de zomer. Maar het is niet handig als je iedere maand een ander bedrag moet betalen. Daarom kijken we voor je termijnbedrag naar je verbruik voor een heel jaar. Dit bedrag delen we door 12 maanden. Zo betaal je iedere maand hetzelfde bedrag, terwijl je niet iedere maand evenveel energie verbruikt.  Zeg je je contract na de wintermaanden op, of ga je dan verhuizen? Dan is het bedrag dat je hebt betaald met je termijnbedrag vaak lager dan de kosten voor je verbruik. Je moet dan eerder bijbetalen op je eindrekening.

Ik kan niet betalen

Moet je bijbetalen op je jaarrekening of eindrekening, maar kun je nu niet betalen? Dat is vervelend. Gelukkig is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Misschien helpt het om je factuur in termijnen te betalen. We denken graag met je mee.

Veelgestelde vragen over jaarrekening en eindrekening

Je jaarrekening krijg je ongeveer 12 maanden nadat je contract is gestart. Zodra je jaarrekening voor je klaarstaat, sturen we je een e-mail.
Je vindt je jaarrekening in Mijn Essent en in de Essent app. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Wekte je meer stroom op dan je hebt verbruikt? Je levert de stroom die je over hebt terug aan het net en daarvoor krijg je een terugleververgoeding van € 0,055 per kWh. Let op: dit bedrag kan wijzigen door ontwikkelingen op de markt. En geldt alleen voor een vast of variabel contract. Dus niet voor een dynamisch contract.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je vindt de datum waarop je het geld terugkrijgt op de factuur. Meestal is dit binnen 21 dagen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Kloppen de tarieven of meterstanden op je jaar- of eindrekening niet? Dat is vervelend. Neem contact met ons op, dan controleren we samen je jaar- of eindrekening. Het is handig als je je termijnbedrag even niet wijzigt tot je contact met ons hebt gehad.  

Heeft dit antwoord je geholpen?

De eindrekening krijg je als je contract is beëindigd. Dit kan zijn vanwege overlijden, een verhuizing of omdat je hebt opgezegd. Binnen 6 weken nadat je contract beëindigd is, laten we je in een e-mail weten dat je eindrekening klaarstaat in Mijn Essent.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het is helaas niet mogelijk om een tussentijdse factuur te krijgen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We verrekenen je tegoed eerst met je openstaande bedragen. Het overgebleven bedrag betalen we aan je uit.

Mijn jaar- of eindrekening bekijken

Heeft dit antwoord je geholpen?

De stroom die je teruglevert, verrekenen we met je verbruik. Lever je meer terug dan je zelf verbruikt, dan krijg je daarvoor een terugleververgoeding. Deze vergoeding berekenen we over de hele verbruiksperiode van je rekening. Dit zie je op je rekening met een - (minteken) voor het bedrag. 

Is je rekening gesplitst in meerdere periodes? Dan kan het zijn dat je in de ene periode meer hebt verbruikt dan teruggeleverd, of andersom.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Of je moet bijbetalen of geld terugkrijgt, hangt af van je totale verbruik en wat je al betaald hebt. Als je moet bijbetalen kan dit komen door je termijnbedrag. Deze is gebaseerd op onze tarieven en je gemiddelde verbruik. Terwijl je verbruik veel hoger kan zijn in bijvoorbeeld de koude maanden. Met gas is je verbruik in de wintermaanden hoog en lager in de zomermaanden.

In de app zie je je verbruik per dag, maand of jaar in één oogopslag. Ook zie je of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Zo voorkom je dat je de volgende keer moet bijbetalen. Je past ook makkelijk zelf je termijnbedrag aan.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Check in de app of je termijnbedrag nog past bij onze tarieven en je verbruik. En pas het eenvoudig zelf aan. Of bekijk onze praktische bespaartips. Zo voorkom je dat je moet bijbetalen.

Tip: je verbruik kan veranderen door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, nieuwe apparaten of koude wintermaanden. Je past je termijnbedrag dan eenvoudig aan in de app of in Mijn Essent. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Bijbetalen is vervelend. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag goed in te schatten. Moet je toch bijbetalen? Dat kan hierdoor komen:

  • Je hebt meer stroom en/of gas verbruikt, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode.
  • Je verbruik is te laag ingeschat, waardoor je termijnbedrag niet hoog genoeg was.
  • Je termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl je niet minder bent gaan verbruiken.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder stroom aan ons teruggeleverd dan verwacht.
  • De meterstanden op je jaar- of eindrekening kloppen niet. Controleer je meterstanden.

In de app zie je je verbruik per dag, maand of jaar in één oogopslag. Ook zie je of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Zo voorkom je dat je de volgende keer moet bijbetalen. Je past ook makkelijk zelf je termijnbedrag aan.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.