Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Hiervoor kijken we naar hoeveel mensen er in huis wonen en wat voor soort huis je hebt. Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we deze gegevens voor onze berekening.
Let op: in het termijnbedrag zijn eventuele kortingen, zoals een cashback, niet verrekend omdat die kortingen vaak maar tijdelijk of eenmalig zijn. Daarom kunnen je maandkosten lager zijn dan het termijnbedrag.
We maken elk jaar een nieuwe berekening voor je. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar en naar de energieprijzen en belastingen. Heb je zonnepanelen, dan houden we rekening met terugleverkosten. Ook als je verhuist, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij kijken we naar wat je eerder verbruikte en naar wat voor huis je verhuist.
Je betaalt niet alleen voor energie. Het termijnbedrag bestaat ook uit:
Lees meer over de opbouw van de energieprijs en de vermindering energiebelasting voor stroom.
Pas je termijnbedrag makkelijk zelf aan in Mijn Essent of de Essent app. De meeste klanten doen dit alleen als hun situatie verandert. Bijvoorbeeld omdat je zonnepanelen hebt gekocht of omdat er meer of minder mensen in in huis wonen.
Iedere maand controleren wij je termijnbedrag. We kijken dan naar je verbruik, de tarieven en het weer. Heb je zonnepanelen, dan houden we ook rekening met terugleverkosten. Soms adviseren we om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dit doen we om te voorkomen dat je elke maand te veel betaalt. Of juist bij moet betalen op je jaarrekening of eindrekening. Dit advies noemen we het termijnbedragadvies.
Controleer regelmatig je termijnbedragadvies in Mijn Essent of de Essent app. En neem ons advies over. Zo weet je zeker dat je goed zit.
Om video's te bekijken op deze website moet je het gebruik van cookies toestaan.
Cookievoorkeuren wijzigenKreeg je geld terug na je jaarrekening? Fijn! Toch kan het zijn dat je nieuwe termijnbedrag hoger is geworden. Dit kan komen door:
Heeft dit antwoord je geholpen?
We willen voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen óf elke maand te veel betaalt. Daarom houden we je verbruik goed in de gaten. En adviseren we soms om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dat doen we als:
Ook gewijzigde kosten (meestal per 1 januari) vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, hebben invloed op je termijnbedragadvies.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je termijnbedrag bestaat uit:
Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:
Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.
Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.
We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen.
Gelden deze situaties niet voor jou? Misschien is er iets anders aan de hand. Neem contact met ons op. Dan regelen we het voor je.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?