Zo geregeld bij Essent
Omdat je energie bij jou hoort, en niet bij je huis, eindigt het niet bij een verhuizing. Toch kan een verhuizing een mooi moment zijn om over te stappen. Je type woning en de grootte ervan hebben namelijk invloed op je energieverbruik en daarmee op je energierekening. Houd wel rekening met de opzegtermijn en een eventuele opzegboete. Een voorbeeld wanneer je een opzegboete moet betalen: je hebt een contract voor 1 jaar afgesloten, maar dat jaar is nog niet voorbij en je wilt toch overstappen van energieleverancier.
Stap je over naar Essent? Dat is zo geregeld. Je wordt klant bij ons en wij geven dat aan je netbeheerder en huidige energieleverancier door. En geen zorgen, zowel op je oude als op je nieuwe adres heb je altijd stroom en gas.
Ga je voor het eerst energie aanvragen? Dan is de keuze van energieleverancier aan jou. Bij het vergelijken van verschillende energieleveranciers kijk je vaak naar de energietarieven, looptijd en welke service je krijgt. Soms krijg je een mooi welkomstcadeau of korting als je klant wordt. Dat is mooi meegenomen!
Benieuwd naar ons beste aanbod? Doe de postcodecheck. Zo zie je direct welk energiecontract bij jouw situatie past. Natuurlijk krijg je als nieuwe klant groene stroom bij Essent.
Stappenplan voor energie aanvragen bij een verhuizing:
Stappenplan voor energiecontract verhuizen:
Afhankelijk van de resterende looptijd van je huidige contract is verhuizing een ideaal moment om over te stappen naar Essent.
Liever overstappen ná je verhuizing? Geef dan eerst je verhuizing door aan je huidige leverancier. Daarna meld je je aan bij Essent en zeggen wij de overeenkomst voor je op.
Soms is het niet mogelijk om je contract mee te nemen naar je nieuwe adres. Bijvoorbeeld als je naar het buitenland verhuist. Of moet je opzeggen omdat je gaat samenwonen en jullie allebei al een energiecontract hebben. In sommige gevallen krijg je te maken met een opzegboete. Lees meer over het opzeggen van je contract.
Als je gaat samenwonen en jij en je partner hebben allebei een lopend energiecontract, dan zal een van deze energiecontracten moeten worden opgezegd. Een energiecontract is namelijk persoonsgebonden en niet adres gebonden.
Mogelijk krijg je te maken met een opzegboete. Het is verstandig om beide energiecontracten te vergelijken en bij de energieleveranciers na te vragen hoe hoog de opzegboete is. Daarna kun je besluiten welke van de 2 energiecontracten je opzegt. Een opzegboete is alleen van toepassing bij energiecontracten die voor bepaalde tijd zijn afgesloten. Een energiecontract voor onbepaalde tijd heeft meestal een opzegtermijn van een maand.
Als de contracthouder al op het adres woont waar je gaat samenwonen, hoef je niets te veranderen. Als de contracthouder verhuist, dan hoeft alleen de adreswijziging te worden doorgegeven bij de energieleverancier. De andere persoon kan intrekken en hoeft verder iets te regelen.
In deze situatie zijn jullie vrij om zelf een energieleverancier te kiezen. Het is wel noodzakelijk dat het nieuwe energiecontract op één van jullie namen komt te staan. Dit kan niet gezamenlijk, omdat een energiecontract op naam staat en niet op adres. Dat blijft ook het geval na een huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Ja, afhankelijk van de resterende looptijd van je huidige energiecontract is een verhuizing een ideaal moment om over te stappen naar Essent. Als je direct op je nieuwe adres een contract wilt afsluiten, meld je je aan en geef je aan op welke datum de sleuteloverdracht plaatsvindt. Zeg vervolgens de overeenkomst met je huidige energieleverancier op. Liever overstappen ná je verhuizing? Geef dan eerst je verhuizing door aan je huidige leverancier. Daarna meldt je je aan bij Essent en zeggen wij de overeenkomst voor je op.
Je geeft je meterstanden aan ons door en wij starten de levering op de door je gewenste datum. Je krijgt de eindafrekening en een eventuele opzegboete van je oude leverancier. Benieuwd naar wat klanten van ons vinden? Bekijk de Essent reviews.
Als je voor het eerst energie wilt afnemen, meld je je aan bij Essent. Je ontvangt een bevestiging per e-mail of post, en krijgt een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Als je de sleutel van je woning krijgt, geef je de meterstanden door aan Essent. Zo weten wij vanaf welke meterstand het energieverbruik start.
Een verhuizing geef je gemakkelijk online door via Mijn Essent, uiterlijk één dag voor de sleuteloverdracht. Bij melding van een verhuizing is het belangrijk dat je de datum doorgeeft van zowel de sleuteloverdracht op je nieuwe adres, maar ook je oude adres. Geef ook het nieuwe adres aan ons door. Wij regelen de rest.
Dit heeft gelukkig geen gevolgen voor de energielevering. Let erop dat je via je makelaar of verhuurder een schriftelijke, getekende bevestiging ontvangt met de meterstanden op het moment van de sleuteloverdracht. Het gaat om het moment waarop jij de sleutel hebt ontvangen en niet de vertrekdatum van de vorige bewoners.
Als je je verhuizing op tijd hebt gemeld aan je energieleverancier, krijg je vanzelf het verzoek om de meterstanden van je nieuwe adres door te geven. Geef ze binnen vijf werkdagen door via e-mail of internet. Zo voorkom je dat je energieleverancier een schatting hoeft te maken. Als je een slimme meter hebt worden de standen automatisch uitgelezen. Je krijgt hier dan ook bericht van.
Er zijn verschillende oorzaken waarom een woning afgesloten wordt van energie. Bijvoorbeeld bij een betalingsachterstand mag het energiecontract door de energieleverancier eenzijdig worden opgezegd. Hier gaat overigens wel een lang traject van betalingsherinneringen en aanmaningen vooraf, voordat het zover komt. Ook als de woning al geruime tijd leegstaat, dan is het mogelijk dat er geen energieleverancier bekend is op het betreffende adres. In deze gevallen gaat de netbeheerder over tot het afsluiten van energie.
Ga je verhuizen naar een woning die is afgesloten van energie? Als je zelf geen betalingsproblemen hebt gehad, kan de netbeheerder de woning in de meeste gevallen snel weer aansluiten. Op die manier ben je op de dag van verhuizing niet onterecht afgesloten van energie. Zoek zo snel mogelijk contact met een energieleverancier en leg je situatie voor.