Storing en onderhoud

We lossen het voor je op

Je woning of bedrijfspand snel weer warm

We begrijpen dat een storing aan je installatie heel vervelend is. Daarom lossen we deze zo snel mogelijk voor je op. Bekijk hieronder of er op dit moment een bekende storing is en hoe je ons bereikt om een melding te maken. Soms kun je een storing gemakkelijk zelf verhelpen. We helpen je hieronder op weg met een stappenplan.

Actuele storingsinformatie

Er zijn op dit moment geen storingen bekend.

Gepland onderhoud

Om de wko-installatie in een goede conditie te houden, voeren we soms onderhoudswerkzaamheden uit. We informeren je hier zo goed mogelijk over en sturen je minimaal drie dagen van te voren een e-mail of brief per post.

Heb je een storing?

Neem in het geval van een storing contact op met onze storingsdienst via 088 851 12 41.

Woon je in B’mine? Lees dan hieronder wat je het beste kunt doen.

Huurwoning
Neem eerst contact op met de technische dienst van de verhuurder MVGM om de oorzaak van de storing vast te stellen. Je bereikt deze telefonisch op 088 - 432 4100 en per e-mail via kcc.wonen@mvgm.nl.

Koopwoning
Neem contact op met onze storingsdienst via 088 851 12 41.

Stappenplan om storing te verhelpen

Betreft het geen noodsituatie? Soms kun je de storing gemakkelijk zelf verhelpen. Bekijk hieronder wat je kunt doen.
  1. Staat de kamerthermostaat op de gewenste temperatuur?
  2. Zijn de aanvoerleidingen voor verwarming handwarm? Zo nee, neem dan contact met ons op.
  3. Staan de afsluiters open? Deze vind je in jouw berging of meterkast. De afsluiters staan open als alle hendels in de lengterichting van de afsluiter staan, evenwijdig aan de buizen. 
  4. Zit de stekker van de vloerverwarmingverdeler in het stopcontact en staat hier spanning op?
  5. Heb je nog steeds geen verwarming? Neem dan contact met ons op via 088 851 12 41.
  1. Staat de kamerthermostaat op de gewenste temperatuur?
  2. Voelt de aanvoerleiding koud aan? Zo nee, neem dan contact met ons op.
  3. Staan alle afsluiters van de koeling open? De afsluiters staan open als alle hendels in de lengterichting van de afsluiter staan, evenwijdig aan de buizen.
  4. Zit de stekker van de vloerverwarmingverdeler in het stopcontact en staat hier spanning op?
  5. Heb je nog steeds geen koeling? Neem dan contact met ons op via 088 851 12 41.
  1. Komt er water uit elke warmwaterkraan en is de hoeveelheid zoals normaal? Zo nee, controleer de kranen. Is dit water na 60 seconden nog steeds lauw of koud? Zo ja, neem dan contact met ons op.
  2. Staat de afsluiter in de berging of meterkast (volledig) open?
  3. Komt er na het (volledig) openen van de kraan voldoende water uit de warme kranen? Zo nee, neem dan contact met ons op.
  4. Heb je na deze stappen nog steeds geen warm water? Neem dan contact met ons op via 088 851 12 41.
Bij een storing in de levering van koud tapwater kunnen wij helaas niet helpen. Hiervoor kun je contact opnemen met het installatiebedrijf of waterleidingbedrijf.

Leveringsonderbrekingen

Een overzicht van onze leveringsonderbrekingen vindt je hier.

Compensatie

Bij Essent vinden we een betrouwbare levering van warmte heel belangrijk. Is er onverhoopt toch een storing? Dan heb je in sommige gevallen recht op compensatie.

Heb je een aansluiting van maximaal 100 kW en heb je langer dan 8 uur geen warmte door storing in ons netwerk? In sommige gevallen heb je recht op een compensatie.

  • Voor de eerste 8 tot 12 uur dat er sprake is van geen levering van warmte door een storing, krijg je 35 euro.
  • Voor elke opvolgende 4 uur krijg je 20 euro.
  • Als rekenvoorbeeld: duurt de storing 13 uur? Dan ontvang je 55 euro (35 euro + 20 euro).

We hoeven niet in alle gevallen een compensatievergoeding te betalen. We betalen geen compensatie uit als:

  • De storing het gevolg is van een (extreme) situatie die niet aan Essent kan worden toegerekend. Hiermee bedoelen we sprake van overmacht. Een voorbeeld is als er een storing is in de wegvallen van het elektra netwerk
  • De storing minder dan 24 uur duurt en er in de 12 maanden voorafgaand aan de storing geen storingen waren in:
  • hetzelfde warmtenet van Essent;
  • dezelfde afleverset voor warmte, wanneer deze het eigendom is van Essent;
  • dezelfde aansluiting;
  • hetzelfde inpandig leidingstelsel van de gebouweigenaar;
  • een onderbreking van de levering van warmte is gepland en tijdig is aangekondigd.
  • De storing in je eigen (binnen)installatie is opgetreden.

We sturen je een bericht als je compensatie krijgt. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Volgens de Warmtewet zijn wij verplicht om de compensatie binnen zes maanden na de onderbreking uit te betalen. De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op de storingsregistratie en uitbetaling van compensatie.

Heb je een aansluiting van maximaal 100 kW en vind je dat Essent langdurig niet voldoet aan het overeengekomen kwaliteitsniveau van levering? Dan vragen we je om dit schriftelijk te melden via het emailadres: warmte@essent.nl.

  • Vermeld waarom je vindt dat Essent niet voldoet
  • Vermeld hierbij de periode

Is er nog steeds sprake van levering van verminderde kwaliteit?

  • Meld je storing dan ook bij onze storingsdienst
  • Bel hiervoor 088 851 12 41

Op basis van je melding starten we een onderzoek. Na afronding sturen we onze bevindingen per e-mail en hoor je of je een terugbetaling ontvangt.

Staat je vraag er niet bij?

Meer antwoorden vind je bij onze veelgestelde vragen. Heb je liever persoonlijk contact? Onze klantenservice is bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur.

Klantenservice Warmte van Essent
E-mail: warmte@essent.nl
Of bel ons: 088 851 12 42

Wil je een storing melden of heb je een technische vraag? Bel dan 088 851 12 41.