Veel mensen vragen zich af: is elektrisch rijden goedkoper? Het antwoord is niet zo eenvoudig als ja of nee. Het is afhankelijk van je persoonlijke situatie en factoren zoals aanschafkosten, oplaadkosten en onderhoud. Wil je misschien je diesel of benzine auto inruilen voor een elektrisch model? Lees dan verder en ontdek of rijden in een elektrische wagen de meest voordelige keuze voor je is.
Kijk je momenteel rond naar elektrische auto's en vraag je je af: wanneer is elektrisch rijden goedkoper? Dan ben je zeker niet de enige. Het antwoord is complex en hangt af van verschillende factoren. We helpen je graag en vertellen je waar je op moet letten. We gaan allereerst in op:
De afgelopen jaren daalden de prijzen van nieuwe elektrische auto's. Toch ligt de aanschafprijs van een elektrische auto nog steeds hoger dan die van een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Wat betreft afschrijving, verliezen elektrische auto's daarnaast iets sneller hun waarde dan benzineauto's. De groeiende markt voor tweedehands elektrische auto's verkleint dit verschil. Wat een elektrische auto kost, verschilt dus. Elektrisch rijden is vooral goedkoper op de lange termijn, wanneer je kijkt naar je gebruiks- en onderhoudskosten.
Elektrische auto's hebben over het algemeen lagere gebruikskosten dan auto's op brandstof. Je betaalt meestal minder voor elektriciteit dan voor benzine of diesel als brandstof. Vooral als je de mogelijkheid hebt om thuis te laden.
Elektrische auto's hebben lagere onderhoudskosten. Ze hebben minder onderhoud nodig vanwege hun eenvoudiger ontwerp en het gebruik van lichtere materialen zoals aluminium. De lichte materialen veroorzaken minder slijtage aan remmen en banden en hebben een langere levensduur. Elektrische auto´s hebben geen complexe verbrandingsmotor, maar een efficiëntere elektromotor met minder bewegende onderdelen. Bewegende onderdelen slijten snel, dus dit vermindert de kans op defecten en slijtage. De batterijen degraderen na verloop van tijd, maar vereisen in principe geen onderhoud.
Elektrische rijders profiteren van subsidie. Met deze subsidie stimuleert de overheid de overstap naar duurzamere vormen van vervoer. Dat betekent dus dat je een aanzienlijke korting op de aanschafprijs krijgt. Bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto vraag je een subsidie aan van 2.950 euro. Kies je voor een tweedehands elektrische auto? Bij een gebruikte elektrische auto profiteer je van een lagere subsidie van 2.000 euro. Voor een nieuwe auto via private lease vraag je 2.950 euro subsidie aan. Deze regeling is alleen van toepassing op aankopen die je op of na 1 januari 2023 doet.
Rijden met een elektrische auto lijkt ook komende jaren steeds aantrekkelijker en betaalbaarder te worden. Elektriciteit is meestal een stuk goedkoper per gereden kilometer dan benzine. De besparingen lopen op tot duizenden euro's per jaar, afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Naast eerdergenoemde subsidie heb je ook belastingvoordelen bij een elektrische auto. Hoeveel goedkoper de aanschaf van een elektrische auto precies is, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. We vertellen je meer over:
Met een volle tank stroom leg je vaak een vergelijkbare afstand af als met een gevulde tank benzine, maar dan tegen lagere kosten. Meestal rijd je zo’n 300 kilometer met een volle accu. De actieradius of het bereik van je elektrische auto hangt af van de grootte van de batterij. Een auto met een grote accu rijdt verder dan een auto met een kleine accu. Nieuwe technieken vergroten de actieradius van elektrische auto’s en zorgen dat de accu’s steeds langer meegaan.
Ga je thuis laden in plaats van bij een openbare laadpaal, dan bespaar je kosten. Je investeert daarbij wel een eenmalig in de installatie van een thuislaadstation. Op de lange termijn haal je die kosten eruit en is thuis opladen goedkoper dan regelmatig laden bij een publieke laadpaal. Vooral als je gebruik maakt van het nachttarief.
We geven je een idee van wat het thuis opladen van een elektrische auto en opladen bij een publieke laadpaal kost. Thuis opladen kost gemiddeld 44 cent per kWh, terwijl je bij openbare laadpalen gemiddeld 60 cent per kWh betaalt. Snelladen langs de snelweg kost gemiddeld 69 cent per kWh.* Dat is veel hoger dan de stroomprijs thuis. Bij openbaar opladen kunnen ook nog extra kosten komen zoals parkeerkosten en een start- en uurtarief.
Thuis opladen is soms bijna de helft goedkoper. Dit prijsverschil komt door de hogere kosten die de aanbieders van openbare laadpunten hebben voor het onderhoud en de exploitatie van de laadinfrastructuur.
Je laadpas en de specifieke voorwaarden van de aanbieder van de laadpaal bepalen de prijs die je betaalt bij publieke laadpalen. De zoektocht naar een geschikte laadpaal of laadpas is soms lastig. Onze laadpaaladviseurs helpen je hier graag bij. Van advies tot installatie, wij gaan voor je aan de slag. Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan.
Wil je berekenen hoeveel goedkoper elektrisch rijden is, kijk dan ook naar de belastingvoordelen die de Nederlandse overheid biedt aan eigenaren van elektrische auto's. Zo betaal je tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting en BPM voor volledig elektrische auto's. Dit kan je al snel honderden tot duizenden euro's per jaar schelen. Daarnaast maak je ook gebruik van een lager bijtellingstarief voor elektrische auto's. Dat is vooral interessant voor zakelijke rijders.
Tot 2025 betaal je voor elektrische auto's in Nederland geen wegenbelasting. Vanaf 2025 verandert de situatie rondom wegenbelasting wanneer je elektrisch rijdt. Vanaf dat jaar betaal je wel wegenbelasting, maar krijg je een korting van 25 procent. In 2026 vervalt de korting als je elektrisch rijdt. De overheid trekt de wegenbelasting voor elektrische auto's dan gelijk met die van reguliere auto's.
De bijtelling voor een elektrische auto is momenteel lager dan die van een auto die op benzine of diesel rijdt. Ook met de lagere bijtelling stimuleert de overheid duurzaam rijden. Voor elektrische auto's die in 2023 een kenteken krijgen, geldt een bijtellingspercentage van 16%. Dit is beperkt tot een maximumbedrag. Vanaf 2026 trekt de overheid de bijtelling voor elektrische auto's gelijk aan die van conventionele auto's (22%). De bijtelling is een belasting die je als werknemer betaalt wanneer je een auto van de zaak ook privé gebruikt.
Er is een groeiend debat over de kosten van elektrisch rijden. Recente berichtgeving suggereert dat elektrisch rijden nu duurder kan zijn dan rijden op benzine. Laten we daar dieper op ingaan en kijken naar de prijs van brandstof en energie.
Vooral de stijgende prijs van energie is onderwerp van discussie. Zoals je weet zijn de kosten van stroom per kWh in het afgelopen jaar gestegen. Daardoor betaalde je een hogere prijs voor het opladen van een elektrische auto. Kijk je naar het totale plaatje, dan ben je op de lange termijn vaak wel goedkoper uit met een elektrische auto.
De laadkosten zijn slechts een onderdeel van de totale kosten die je hebt als je een elektrische auto bezit. Als je wil berekenen of een elektrische auto duurder is, kijk je ook naar de aanschafprijs, onderhoudskosten, afschrijving, belastingen en verzekeringen. Wanneer je dit doet, ziet het beeld er anders uit.
Je betaalt vaak een hogere aanschafprijs voor een elektrische auto dan voor een vergelijkbare benzineauto. Als dan de gebruikskosten door de energieprijs omhoog gaan, vraag je je natuurlijk af wat het je nog oplevert. De lagere kosten voor onderhoud en belastingvoordelen compenseren vaak de hogere energiekosten. Daarnaast is het aantal kilometers dat je rijdt ook een belangrijke factor. Hoe meer je rijdt, hoe voordeliger elektrisch rijden is, ondanks de hogere kosten per kWh.
Daarnaast veranderen de prijzen van brandstof en energie voortdurend. De energieprijzen kunnen stijgen, maar ook de brandstofprijzen voor diesel en benzine fluctueren. De kostenvergelijking tussen elektrisch rijden en rijden op benzine verandert in de toekomst dus weer. Neem dus al deze factoren in overweging als je de kosten van elektrisch rijden berekent. Afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden en rijgedrag, is elektrisch rijden vaak een kosteneffectieve optie.
Ja, hoewel de aanschafprijs van een elektrische auto vaak hoger is, zijn de gebruiks- en onderhoudskosten die je hebt over het algemeen lager. Dit komt doordat je minder betaalt voor 'brandstof' (elektriciteit) en onderhoud. Ook krijg je subsidie en belastingvoordeel.
De kosten van elektrisch rijden per kilometer variëren op basis van verschillende factoren zoals het model van de auto en de elektriciteitsprijs. De prijs ligt tussen 44 en 69 cent per kWh*. Hoeveel kilometer je hiermee rijdt is afhankelijk het type auto.
Ja, ondanks eventuele prijsstijgingen blijft elektrisch rijden in 2024 interessant. Ook wanneer de prijs voor elektriciteit stijgt, profiteer je nog van voordelen zoals lagere kosten voor onderhoud, subsidies, minder wegenbelasting en lagere bijtelling.
*Bron: Milieu Centraal. Voor het thuis opladen van een elektrische auto rekent Milieu Centraal in dit geval met een bedrag van 44 cent per kWh op basis van de verwachtte gemiddelde stroomprijs voor huishoudens volgens een prognose van TNO voor de periode 2023-2026.
Er zijn geen duidelijke voorspellingen voor de ontwikkeling van de stroomkosten voor het opladen bij openbare laadpunten en op het werk en bij snellaadpunten de komende jaren. Deze kosten worden constant gehouden daarom in berekeningen. Dit resulteert in een prijs van 48 cent per kWh voor het opladen van de auto met een gemiddelde laadmix: een mix van thuis, openbaar en snelladen.
Om de kosten van autorijden te bepalen, maakt Milieu Centraal gebruik van de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) methode. Alle verwachtte kosten voor bezit en gebruik van de auto (afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en tanken/opladen) worden hierin meegenomen voor een periode van 4 jaar.