De populariteit van elektrische auto's schiet omhoog. En dat is niet gek. Ze zijn duurzaam, stijlvol en kunnen je uiteindelijk veel geld besparen. Hoeveel elektrisch rijden kost? Van aanschafprijs tot maandelijkse lasten: we zetten de kosten voor je op een rij.
Ondanks de hogere aanschafprijs kunnen elektrische auto's goedkoper zijn, dankzij lagere onderhouds- en brandstofkosten. Voor het totale kostenplaatje is het dus belangrijk om alle kosten mee te nemen, niet alleen de aanschafprijs.
Als je een elektrische auto koopt, is dit meestal een grote investering. Zeker als je een nieuwe auto wilt. Dit komt vooral door de hogere aanschafprijs in vergelijking met benzineauto's.
De gemiddelde prijs van nieuwe elektrische auto's in Nederland in 2024 is ongeveer 51.000 euro. Maar de prijzen verschillen erg. Een nieuwe middenklasse elektrische auto zoals een Opel Corsa Electric kost bijvoorbeeld rond de 35.000 euro, maar een Tesla Model S begint ongeveer bij 95.000 euro. De batterij, de technologie en het ontwerp van nieuwe elektrische auto's beïnvloedt de prijs van aanschaf. Het ligt er dus aan welk merk en model je kiest.
Als de aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto niet binnen je budget past, is een tweedehands elektrische auto een goed alternatief. Deze auto's hebben vaak een vergelijkbaar model en technologie als nieuwe auto's, maar zijn goedkoper vanwege de afschrijving. Gemiddeld zijn gebruikte elektrische auto's na 4 jaar nog tussen de 40 en 55 procent van de nieuwsprijs waard (bron: Milieu Centraal). Dat is vergelijkbaar met een benzineauto. Een dieselauto verliest sneller zijn waarde.
Private lease is een aantrekkelijke optie als je de voordelen van elektrisch rijden wilt ervaren zonder de hoge aanschafkosten. Je betaalt dan een vast maandelijks bedrag dat alle kosten dekt, behalve de elektriciteit. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over onverwachte onderhoudskosten of waardevermindering van de auto. Volgens Milieu Centraal kost private lease van een nieuwe elektrische auto gemiddeld zo'n 640 euro per maand, zonder het opladen.
Opladen van je auto kan thuis, bij openbare laadpunten of via snelladen. De manier van laden bepaalt grotendeels de prijs die je betaalt. Een slimme lader kan dus geld besparen. Gemiddeld betaal je 0,075 cent per kilometer bij een mix van thuis, openbaar en snelladen (Milieu Centraal).
De goedkoopste manier van je auto opladen is thuis laden. Bijvoorbeeld met je eigen laadpaal. Je betaalt dan het stroomtarief per kilowattuur (kWh).
Gemiddeld betaal je rond de 0,44 cent per kWh om je auto op te laden thuis.*
Een gemiddelde middenklasse elektrische auto verbruikt 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer (bron: EV Kenniscentrum).
Je betaalt dus (0,44 x 0,15) 0,066 cent per kilometer, als je alleen thuis oplaadt.
Bekijk onze laadpalen voor thuis
Een publieke laadpaal of snelladen langs de snelweg is ideaal als je onderweg bent of als thuis laden geen optie is. Bij openbare oplaadpunten betaal je meestal meer per kWh dan thuis. De exacte prijs voor publiek laden varieert. Er zijn verschillende aanbieders, deze hebben allemaal andere tarieven. De kosten bestaan uit de prijs per kWh en de prijs van een laadpas.
Hoewel de kosten voor elektrisch rijden kunnen stijgen met de gestegen energieprijzen, blijft rijden met een elektrische auto over het algemeen goedkoper dan rijden op fossiele brandstof.
De maandelijkse kosten van elektrische rijders bestaan uit variabele kosten en vaste kosten. De exacte prijs per maand van elektrische auto's varieert sterk. Dit is afhankelijk van het type auto, het aantal kilometers dat je rijdt en waar je oplaadt.
Stel: je rijdt in een middenklasse auto 4 jaar lang gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. Volgens Milieu Centraal betaal je 750 euro per maand als je een nieuwe elektrische auto koopt. In deze berekening tellen we de afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en opladen van de auto mee. Dit bedrag is aanzienlijk lager als je een tweedehands auto koopt.
Een elektrische auto kan op de lange termijn voordeliger zijn dan een benzineauto. De gemiddelde elektrische auto is in aanschaf duurder, maar de variabele kosten maken dit verschil grotendeels goed.
Een groot voordeel van elektrisch rijden zijn de lagere brandstofkosten. Benzine is aanzienlijk duurder dan elektriciteit. Een gemiddelde middenklasse elektrische auto verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 km. Gemiddeld betaal je dan 0,075 cent per kilometer bij een mix van thuis, openbaar en snelladen.
Voor een auto op benzine heb je gemiddeld 7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden. Met de huidige benzineprijzen komt dit neer op aanzienlijk hogere kosten (bron: Milieu Centraal).
Over het algemeen hebben elektrische auto's lagere onderhoudskosten dan een auto op benzine of diesel. Elektrische auto's hebben minder regulier onderhoud nodig. Dit komt omdat ze minder bewegende onderdelen hebben. De olie verversen of uitlaat vervangen is ook niet nodig. Dit betekent niet dat ze helemaal geen onderhoud hebben. Het meest slijtagegevoelige deel van een elektrische auto is de accu. Ook zijn er soms hoge kosten vanwege specifieke onderdelen en de noodzaak van gespecialiseerde training voor monteurs.
Maandlasten middenklasser op basis van 15.000 kilometer per jaar.**
Maandelijkse kosten |
Private lease elektrisch |
Elektrisch koop | Benzine |
Afschrijving | 640 | 500 | 370 |
Onderhoud en reparatie | 30 | 50 | |
Verzekering | 70 | 60 | |
Brandstof/laden | 120 | 120 | 170 |
Belasting | 0 | 30 | 60 |
Totaal | 760 | 750 | 710 |
**Berekend met een middenklasse nieuwe auto, op basis van 4 jaar lang 15.000 km per jaar rijden, geen extra opties en een mix van opladen thuis, onderweg (ook snelladen) en op het werk. In deze berekening is subsidie voor aankoop of private lease van een elektrische auto niet meegenomen.
Prijspeil: juli 2023. Bron: Milieu Centraal.
Heb je een elektrische auto? Dan zijn er verschillende voordelen die de kosten verminderen. Je krijgt bijvoorbeeld subsidie voor een elektrische auto en je hoeft bepaalde belastingen niet te betalen.
Je kunt tot 2030 subsidie krijgen, als je een elektrische auto koopt. In 2023 is die subsidie 2.950 euro voor een nieuwe auto en 2.000 euro voor een tweedehands. Let op: voor deze subsidie geldt op=op. Er wordt gewerkt met jaarlijkse subsidiepotten.
Daarnaast zijn eigenaren van volledig elektrische auto's tot en met 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. Dit betekent dat je geen belasting hoeft te betalen voor het bezit van een elektrische auto.
Voor zakelijke rijders is een ander belangrijk voordeel de lagere bijtelling. De bijtelling voor elektrische auto's wordt de komende jaren langzaam afgebouwd. Zo stijgt de bijtelling van 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar 22% in 2026. Ondanks deze stijging blijft de bijtelling voor elektrische auto's lager dan voor benzineauto's.
De milieu-investeringsaftrek (MIA) en willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn belastingvoordelen die bedrijven kunnen krijgen als ze investeren in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen. Per 2022 is de regelgeving rondom subsidies op elektrische auto’s aangescherpt. Reguliere elektrische auto’s vallen niet meer onder de MIA en VAMIL. Elektrische bestelauto’s en personenauto’s met geïntegreerde zonnepanelen komen nog wel in aanmerking voor deze subsidies.
Berekeningen op basis van data van ANWB en Consumentenbond.
Ja. De aanschafprijs van een elektrische auto is vaak hoger. Toch kun je door de lagere gebruikers- en onderhoudskosten op de lange termijn flink wat besparen.
Tot 2025 hoef je geen Motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd, te betalen voor een volledig elektrische auto in Nederland.
Nee, de onderhoudskosten voor een elektrische auto zijn over het algemeen lager dan die voor een benzineauto. Dit komt omdat ze minder bewegende delen hebben. Ook is het niet nodig om de olie te verversen of uitlaat te vervangen.
De kosten van elektrisch rijden per kilometer variëren op basis van verschillende factoren zoals het model van de auto en de elektriciteitsprijs. Gemiddeld betaal je dan 0,075 cent per kilometer bij een mix van thuis en openbaar laden.
* bron: Milieu Centraal