Als je overweegt over te stappen op elektrisch rijden, dan vraag je je misschien af hoe efficiënt deze auto's zijn in het dagelijks gebruik. Bij Essent vertellen we alles wat je moet weten over het verbruik van je elektrische auto, zodat je zelf kunt bepalen of het de moeite waard is om over te stappen.
De kosten van het verbruiken van een elektrische auto zijn afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder volgen enkele kernpunten die de kosten beïnvloeden:
Gemiddeld energieverbruik per elektrische auto is afhankelijk van een aantal factoren. Hier zijn enkele algemene voorbeelden van verschillende categorieën elektrische auto's en hun gemiddelde verbruik in kilowattuur per 100 kilometer (kWh/100km):
Stel dat een gemiddelde elektrische auto ongeveer 20 kWh per 100 kilometer verbruikt. Als een gemiddelde bestuurder ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, zou het jaarlijkse energieverbruik als volgt zijn:
Jaarlijks verbruik = (Jaarlijkse afstand in km / 100) x Verbruik per 100 km
Jaarlijks verbruik = (15.000 km / 100) x 20 kWh
Jaarlijks verbruik = 150 x 20 kWh
Jaarlijks verbruik = 3.000 kWh
Dus, een gemiddelde elektrische auto zou ongeveer 3.000 kWh per jaar verbruiken bij een jaarlijkse afstand van 15.000 km.
Dit is een algemene schatting en kan variëren afhankelijk van het specifieke model van de elektrische auto en de rijgewoonten van de bestuurder.
Het elektrisch verbruik van een hybride auto varieert aanzienlijk en hangt af van verschillende factoren zoals het type auto en hybride systeem, het rijgedrag, en de omstandigheden waarin de auto wordt gebruikt.
Over het algemeen zijn er twee hoofdtypen hybride auto's: conventionele hybrides en plug-in hybrides.
Conventionele hybrides zoals de Toyota Prius hebben een uniek energieverbruikssysteem. Ze gebruiken een combinatie van een benzine- of dieselmotor en een elektrische motor. De elektrische motor wordt gevoed door een batterij die opgeladen wordt door de verbrandingsmotor en door het proces van regeneratief remmen, waarbij energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen, wordt teruggewonnen en gebruikt om de batterij op te laden.
Hoewel conventionele hybrides zoals de Prius niet puur op elektriciteit rijden zoals plug-in hybrides of volledig elektrische auto's, wordt de energie die ze gebruiken vaak niet afzonderlijk gemeten in kWh. De Toyota Prius heeft bijvoorbeeld een gemiddeld brandstofverbruik dat kan variëren van ongeveer 4 tot 5 liter benzine per 100 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en het modeljaar.
Deze auto's, zoals de Chevrolet Volt of de Hyundai Ioniq Plug-in, hebben een grotere batterij die kan worden opgeladen via een externe stroombron. Ze kunnen een aanzienlijke afstand afleggen op puur elektrische energie (vaak tussen 20 en 80 km) voordat de verbrandingsmotor inschakelt.
Het elektrische verbruik wordt gemeten in kWh per 100 km, vergelijkbaar met volledig elektrische auto's, en kan variëren afhankelijk van het model en de rijomstandigheden. Gemiddeld kunnen plug-in hybrides een verbruik hebben van ongeveer 14-25 kWh/100 km voor het elektrische deel van de rit.
Het gebruik van een dakkoffer op een elektrische auto kan leiden tot ongeveer 10-20% meer energieverbruik, vooral door de toegenomen luchtweerstand. Dit heeft invloed op de actieradius van de auto, wat vooral merkbaar is bij lange afstanden en hogere snelheden. Het exacte effect is afhankelijk van het model van de auto en de grootte van de dakkoffer.
Het verbruik van een elektrische auto tijdens het opladen hangt af van de capaciteit van de auto's batterij en de efficiëntie van de lader. Hier is een beknopt overzicht:
Bij het gebruik van een elektrische auto komen ook kosten om deze op te laden. Belangrijk om te weten is dat thuis opladen over het algemeen stukken goedkoper is dan bij publieke laadstations.
Kosten: thuis opladen is meestal goedkoper dan bij publieke laadpalen. De kosten hangen af van het lokale elektriciteitstarief, die in Nederland op gemiddeld 44 cent per kWh ligt.*
Factoren: de totale kosten zijn afhankelijk van de batterijcapaciteit van de auto en hoe leeg de batterij is. Bijvoorbeeld, een auto met een 60 kWh batterij volledig opladen zou ongeveer 26,40 euro kosten (60 kWh x 44 cent).*
Kosten: bij publieke laadpalen varieert het tarief sterk. De prijzen liggen hoger, vaak tussen de 40 cent en 90 cent per kWh, afhankelijk van de aanbieder en locatie.
Snelladers: snelladers zijn duurder, met tarieven die kunnen oplopen tot meer dan 90 cent per kWh.
Voorbeeld: het volledig opladen van een 60 kWh batterij zal minimaal 24 euro kosten bij een publieke laadpaal (60 kWh x 0,40).
Het verbruik van een elektrische auto wordt gemeten in kWh per 100 km, in tegenstelling tot liters benzine per 100 km voor een conventionele auto. Over het algemeen is elektrisch rijden efficiënter en goedkoper dan rijden op benzine.
Thuis opladen is vaak goedkoper dan bij openbare laadpalen. Thuis betaal je gemiddeld 44 cent per kWh, terwijl publieke laadpalen tussen 40 cent en 90 cent per kWh kunnen kosten.*
Het is lastig om direct te vergelijken omdat de energiebronnen anders zijn. Echter, over het algemeen is de energiekost per kilometer lager voor elektrische auto's dan voor auto's die rijden op een liter brandstof.
Gebruik maken van cruise control, het vermijden van plotseling gas geven en loslaten, en het handhaven van een gelijkmatige snelheid kan helpen om het verbruik te minimaliseren.
Ja, de grootte en het gewicht van de auto hebben invloed. Een kleine stadsauto zal minder verbruiken dan een zware SUV, vanwege de verschillen in massa en aerodynamica.
Er zijn verschillende factoren die het verbruik beïnvloeden, zoals rijgedrag, weersomstandigheden, het gebruik van verwarming of airconditioning, en de algehele conditie van de auto.
* bron: Milieu Centraal