Meer artikelen over:

Elektrisch rijden

Als je overweegt over te stappen op elektrisch rijden, dan vraag je je misschien af hoe efficiënt deze auto's zijn in het dagelijks gebruik. Bij Essent vertellen we alles wat je moet weten over het verbruik van je elektrische auto, zodat je zelf kunt bepalen of het de moeite waard is om over te stappen.

Wat kost een een elektrische auto?

De kosten van het verbruiken van een elektrische auto zijn afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder volgen enkele kernpunten die de kosten beïnvloeden:

  1. Energieverbruik van de auto: elektrische auto's worden gemeten in kilowattuur (kWh) per 100 kilometer. Hoe efficiënter de auto, des te minder kWh hij verbruikt per 100 km, wat resulteert in lagere kosten.
  2. Elektriciteitstarieven: de kosten voor het opladen van een elektrische auto variëren afhankelijk van de elektriciteitstarieven, die kunnen verschillen per regio en aanbieder. Thuis opladen is meestal goedkoper dan publieke laadstations.
  3. Laadinfrastructuur: publieke laadstations kunnen duurder zijn dan thuis opladen. Sommige laadstations rekenen een vast tarief, terwijl anderen kosten per kWh.
  4. Rijgedrag en omstandigheden: net als bij benzineauto's kan het werkelijke energieverbruik variëren afhankelijk van rijstijl, snelheid, weersomstandigheden en het gebruik van de auto (bijvoorbeeld airconditioning of verwarming).
  5. Batterijcapaciteit en -gezondheid: de capaciteit van de batterij bepaalt hoeveel elektriciteit de auto kan opslaan en hoe ver hij kan rijden op een volle lading. Na verloop van tijd kan de capaciteit van de batterij afnemen, wat invloed heeft op de kosten per kilometer.
  6. Onderhoudskosten: hoewel dit niet direct gerelateerd is aan het 'verbruik', zijn de onderhoudskosten voor elektrische auto's over het algemeen lager dan die van benzineauto's, wat bijdraagt aan de totale eigendomskosten.

Verbruik elektrische auto in kWh per 100 kilometer

Gemiddeld energieverbruik per elektrische auto is afhankelijk van een aantal factoren. Hier zijn enkele algemene voorbeelden van verschillende categorieën elektrische auto's en hun gemiddelde verbruik in kilowattuur per 100 kilometer (kWh/100km):

  1. Stadswagens en compacte auto's (bijvoorbeeld Nissan Leaf, Renault Zoe):
    Deze kleinere, efficiëntere auto's hebben vaak een gemiddeld verbruik van ongeveer 14-17 kWh/100km.
  2. Middenklasse auto's (bijvoorbeeld Tesla Model 3, Volkswagen ID.3):
    Voor deze categorie kan het verbruik variëren van ongeveer 15-20 kWh/100km, afhankelijk van de specificaties en rijstijl.
  3. SUV's en grotere auto's (bijvoorbeeld Audi e-tron, Tesla Model X):
    Door hun grotere formaat en gewicht hebben deze voertuigen vaak een hoger verbruik, dat kan liggen tussen de 20-25 kWh/100km.
  4. Luxe en sportauto's (bijvoorbeeld Porsche Taycan, Tesla Model S):
    Hoewel deze auto's vaak geoptimaliseerd zijn voor prestaties, hebben ze ook een hoger energieverbruik, dat kan oplopen tot 20-30 kWh/100km of meer, vooral bij intensief gebruik.

Hoeveel verbruikt een elektrische auto gemiddeld per jaar

Stel dat een gemiddelde elektrische auto ongeveer 20 kWh per 100 kilometer verbruikt. Als een gemiddelde bestuurder ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, zou het jaarlijkse energieverbruik als volgt zijn:

  • Jaarlijks verbruik = (Jaarlijkse afstand in km / 100) x Verbruik per 100 km

  • Jaarlijks verbruik = (15.000 km / 100) x 20 kWh

  • Jaarlijks verbruik = 150 x 20 kWh

  • Jaarlijks verbruik = 3.000 kWh

Dus, een gemiddelde elektrische auto zou ongeveer 3.000 kWh per jaar verbruiken bij een jaarlijkse afstand van 15.000 km.

Dit is een algemene schatting en kan variëren afhankelijk van het specifieke model van de elektrische auto en de rijgewoonten van de bestuurder.

Het verbruik van een hybride auto

Het elektrisch verbruik van een hybride auto varieert aanzienlijk en hangt af van verschillende factoren zoals het type auto en hybride systeem, het rijgedrag, en de omstandigheden waarin de auto wordt gebruikt.

Over het algemeen zijn er twee hoofdtypen hybride auto's: conventionele hybrides en plug-in hybrides.

Conventionele hybrides

Conventionele hybrides zoals de Toyota Prius hebben een uniek energieverbruikssysteem. Ze gebruiken een combinatie van een benzine- of dieselmotor en een elektrische motor. De elektrische motor wordt gevoed door een batterij die opgeladen wordt door de verbrandingsmotor en door het proces van regeneratief remmen, waarbij energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen, wordt teruggewonnen en gebruikt om de batterij op te laden.

Hoewel conventionele hybrides zoals de Prius niet puur op elektriciteit rijden zoals plug-in hybrides of volledig elektrische auto's, wordt de energie die ze gebruiken vaak niet afzonderlijk gemeten in kWh. De Toyota Prius heeft bijvoorbeeld een gemiddeld brandstofverbruik dat kan variëren van ongeveer 4 tot 5 liter benzine per 100 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en het modeljaar.

Plug-in hybrides

Deze auto's, zoals de Chevrolet Volt of de Hyundai Ioniq Plug-in, hebben een grotere batterij die kan worden opgeladen via een externe stroombron. Ze kunnen een aanzienlijke afstand afleggen op puur elektrische energie (vaak tussen 20 en 80 km) voordat de verbrandingsmotor inschakelt.

Het elektrische verbruik wordt gemeten in kWh per 100 km, vergelijkbaar met volledig elektrische auto's, en kan variëren afhankelijk van het model en de rijomstandigheden. Gemiddeld kunnen plug-in hybrides een verbruik hebben van ongeveer 14-25 kWh/100 km voor het elektrische deel van de rit.

Het extra verbruik van een dakkoffer op elektrische auto's

Het gebruik van een dakkoffer op een elektrische auto kan leiden tot ongeveer 10-20% meer energieverbruik, vooral door de toegenomen luchtweerstand. Dit heeft invloed op de actieradius van de auto, wat vooral merkbaar is bij lange afstanden en hogere snelheden. Het exacte effect is afhankelijk van het model van de auto en de grootte van de dakkoffer.

Het verbruik van een elektrische auto bij het opladen

Het verbruik van een elektrische auto tijdens het opladen hangt af van de capaciteit van de auto's batterij en de efficiëntie van de lader. Hier is een beknopt overzicht:

  1. Batterijcapaciteit: de capaciteit van elektrische auto's wordt gemeten in kilowattuur (kWh). Bijvoorbeeld, een auto met een 60 kWh batterij heeft 60 kWh aan elektriciteit nodig om volledig op te laden.
  2. Oplaadefficiëntie: tijdens het opladen is er enig energieverlies vanwege de efficiëntie van de lader. Over het algemeen is de oplaadefficiëntie ongeveer 85-90%. Dit betekent dat voor elke 100 kWh elektriciteit die van het net wordt gehaald, 85 tot 90 kWh daadwerkelijk in de batterij wordt opgeslagen.

De kosten voor het opladen van een elektrische auto

Bij het gebruik van een elektrische auto komen ook kosten om deze op te laden. Belangrijk om te weten is dat thuis opladen over het algemeen stukken goedkoper is dan bij publieke laadstations.

Thuis opladen

  • Kosten: thuis opladen is meestal goedkoper dan bij publieke laadpalen. De kosten hangen af van het lokale elektriciteitstarief, die in Nederland op gemiddeld 44 cent per kWh ligt.*

  • Factoren: de totale kosten zijn afhankelijk van de batterijcapaciteit van de auto en hoe leeg de batterij is. Bijvoorbeeld, een auto met een 60 kWh batterij volledig opladen zou ongeveer 26,40 euro kosten (60 kWh x 44 cent).*

Publieke laadpalen

  • Kosten: bij publieke laadpalen varieert het tarief sterk. De prijzen liggen hoger, vaak tussen de 40 cent en 90 cent per kWh, afhankelijk van de aanbieder en locatie.

  • Snelladers: snelladers zijn duurder, met tarieven die kunnen oplopen tot meer dan 90 cent per kWh.

  • Voorbeeld: het volledig opladen van een 60 kWh batterij zal minimaal 24 euro kosten bij een publieke laadpaal (60 kWh x 0,40).

Veelgestelde vragen over het verbruik van een elektrische auto

Hoe vergelijkt het verbruik van een elektrische auto zich met dat van een auto op benzine?

Het verbruik van een elektrische auto wordt gemeten in kWh per 100 km, in tegenstelling tot liters benzine per 100 km voor een conventionele auto. Over het algemeen is elektrisch rijden efficiënter en goedkoper dan rijden op benzine.

Wat zijn de kosten voor het opladen van een elektrische auto bij openbare laadpalen vergeleken met thuis opladen?

Thuis opladen is vaak goedkoper dan bij openbare laadpalen. Thuis betaal je gemiddeld 44 cent per kWh, terwijl publieke laadpalen tussen 40 cent en 90 cent per kWh kunnen kosten.*

Hoeveel stroom verbruikt een elektrische auto vergeleken met een liter brandstof?

Het is lastig om direct te vergelijken omdat de energiebronnen anders zijn. Echter, over het algemeen is de energiekost per kilometer lager voor elektrische auto's dan voor auto's die rijden op een liter brandstof.

Hoe kan ik het verbruik van mijn elektrische auto optimaliseren?

Gebruik maken van cruise control, het vermijden van plotseling gas geven en loslaten, en het handhaven van een gelijkmatige snelheid kan helpen om het verbruik te minimaliseren.

Heeft de grootte van de auto invloed op het elektrische verbruik?

Ja, de grootte en het gewicht van de auto hebben invloed. Een kleine stadsauto zal minder verbruiken dan een zware SUV, vanwege de verschillen in massa en aerodynamica.

Welke factoren beïnvloeden het verbruik van een elektrische auto?

Er zijn verschillende factoren die het verbruik beïnvloeden, zoals rijgedrag, weersomstandigheden, het gebruik van verwarming of airconditioning, en de algehele conditie van de auto.

* bron: Milieu Centraal

Meer artikelen over:

Elektrisch rijden