Met een thuisbatterij sla je zonne-energie op, in plaats van deze terug te leveren aan het stroomnet. Een slimme manier dus om zoveel mogelijk uit je groene stroom te halen. Gemiddeld gebruikt een huishouden namelijk maar 30% van hun opgewekte zonnestroom (bron: Milieu Centraal). Zonnepanelen wekken vooral stroom op wanneer de zon schijnt, terwijl je die stroom juist weer meer verbruikt op bewolkte momenten.
Als je een elektrische auto hebt, kun je deze gebruiken als thuisbatterij. Het voordeel hiervan is dat je het elektriciteitsnet kunt ontlasten. Als je stroom opslaat in de zogenoemde 'daluren' en weer oplevert op momenten waarop veel stroom wordt verbruikt, help je om hoge pieken in het elektriciteitsnet te voorkomen.
Bovendien is het handige aan een auto als thuisbatterij dat je er zelf ook een noodstroomvoorziening mee hebt. Het overschot aan zonne-energie dat je opwekt, kun je in je auto opslaan totdat je het op een ander moment nodig hebt.
Om een elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken, moet deze bidirectioneel kunnen laden. De auto moet Vehicle-to-home (V2H) of Vehicle-to-grid (V2G) ondersteund zijn. Dit betekent dat de accu van de auto kan opladen én stroom terug kan leveren aan je woning of het elektriciteitsnet. Hiervoor heb je ook een speciale bidirectionele laadpaal nodig. Deze werkt anders dan standaard publieke laadpalen, omdat de energie als het ware twee kanten op kan 'stromen'.
Slim omgaan met je energie en je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken is positief voor de druk op het energienet, maar kan voor jou als gebruiker ook financiële voordelen opleveren. Het is vooral de bedoeling dat je flexibel leert om te gaan met je stroomgebruik, door stroom vanuit je thuisbatterij te leveren op bepaalde piekmomenten. Bijvoorbeeld als je de wasmachine of afwasmachine thuis aanzet.
Nog niet elke elektrische auto is op dit moment geschikt als thuisbatterij. Deze technologie is namelijk nog erg nieuw. Een elektrische auto moet kunnen omgaan met verschillende soorten stroom. Vanuit het stroomnet komt bijvoorbeeld wisselstroom binnen, maar dat moet worden omgezet in gelijkstroom om de auto op te laden. Andersom moet gelijkstroom vanuit de auto naar het net weer worden omgevormd tot wisselstroom. Je hebt hier dus zowel een geschikt elektrisch voertuig als geschikte bidirectionele laadpalen voor nodig.
De Kia EV9 is een voorbeeld van een auto op de huidige markt die op deze manier bidirectioneel kan laden. Wel zijn er al meer auto's die V2L kunnen laden. Je laadt er dus andere elektrische apparaten mee op. Dat kan met auto's van bijvoorbeeld BYD, Hyundai, Kia en Volvo.
Oude accu's van elektrische auto's kunnen ook als thuisbatterij gebruikt worden. Ze zijn in zo'n geval niet meer bruikbaar voor je auto, maar wel om overtollige energie mee op te slaan. Op die manier worden al op verschillende plekken in binnen- en buitenland accu's hergebruikt, bijvoorbeeld in de Johan Cruijff Arena. De levensduur van een oude auto accu is lang, ook nadat deze niet meer werkt in een auto. Een slimme manier dus om ze te hergebruiken en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontzien.
Andersom kun je een losse thuisbatterij ook weer gebruiken om je auto mee op te laden. Dat is vooral handig als je thuis zonnepanelen hebt. Die produceren vaak niet in één keer genoeg stroom om je elektrische voertuig mee op te laden, maar met een thuisbatterij omzeil je dit probleem. De zonnestroom die je opwekt, sla je op in de thuisbatterij. Op specifieke momenten laadt je daarmee je auto weer op. Dat is niet alleen erg goed voor het milieu, maar ook nog eens voordeliger.
Nee, niet elke elektrische auto kan op dit moment al bidirectioneel laden. Elektrische auto's moeten hiervoor V2G of V2H (Vehicle to grid of Vehicle to home) geschikt zijn. Er komen gelukkig steeds meer van deze auto's op de markt.
Elektrische auto's kunnen als thuisbatterij gebruikt worden door de (zonne-)energie die je opwekt, op te slaan. Op de momenten dat je extra energie nodig hebt, bijvoorbeeld als je de wasmachine aanzet, kun je deze opgeslagen stroom gebruiken.
Hoeveel stroom je kunt opslaan in je elektrische auto als thuisbatterij, is afhankelijk van de accu van je auto. Wel is dit in ieder geval een stuk meer dan de capaciteit van een standaard thuisbatterij. Die ligt namelijk tussen de 5 en 15 kWh, terwijl de capaciteit van een auto accu tot 120 kWh kan gaan.