Alles over Slim Laden van Essent

Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden.

Aanmelden en gebruik

Slim Laden betekent dat we je elektrische auto laden op goedkope en groene momenten. Dit kan je jaarlijks zo’n 100 tot 300 euro besparen. Je auto wordt op de meest gunstige momenten opgeladen. Daarmee help je mee het net te balanceren terwijl je bespaart op je laadkosten. Win-win dus.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Heb je een energiecontract van Essent? Het enige wat je hoeft te doen is Slim Laden te activeren in de Essent app.

Open de app, kijk onder 'Regel zelf en selecteer 'Slim Laden'.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja! Het gebruik van de Essent app en dienst Slim Laden is gratis. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor Slim Laden. Met de volgende automerken kun je slim laden: Audi, BMW, Cupra, Fiat, Ford, Jaguar, Landrover, Lexus, Mini, Porsche, Renault, Seat, Škoda, Tesla, Toyota en Volkswagen, Volvo, en Xpeng. Kijk hier voor de volledige lijst en om te zien of jouw model ook wordt ondersteund. Goed om te weten: je hebt ook een energiecontract bij Essent nodig.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We kunnen het verbruik van de laadsessie alleen meten bij je laadpaal thuis. Dit betekent dat Slim Laden alleen werkt als je thuis oplaadt. Je kunt Slim Laden starten via de Essent app.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Dit is op dit moment niet mogelijk, maar we zijn ermee bezig. Houd ons in de gaten!

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je kunt kiezen voor de 'direct laden' modus. In deze modus optimaliseren we je laadsessie niet. Je auto wordt direct opgeladen tot het ingestelde oplaadniveau is bereikt.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Dit kan verschillende redenen hebben:

  • Je auto wordt niet ondersteund (Kijk hier voor de volledige lijst)
  • Je hebt de Essent app/app van je auto niet bijgewerkt naar de laatste versie.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Bij Essent kun je nog niet 100% opladen met je eigen opgewekte zonne-energie. De laadsessie wordt wel geoptimaliseerd om zoveel mogelijk te laden tijdens de goedkopere uren. Meestal is dit tussen 11:00 en 16:00. Wil je maximaal profiteren van je zonne-energie? Plug je auto dan voor 11:00 in.

Heeft dit antwoord je geholpen?


Instellingen en techniek

Op basis van je gekozen vertrektijd en de goedkoopste uren maken we een persoonlijk laadschema. We proberen altijd om je auto voor de vertrektijd op te laden volgens je oplaadlimiet. Dit lukt in vrijwel alle gevallen. Koppel je je auto eerder los dan de ingestelde vertrektijd, dan kunnen we niet garanderen dat hij volledig is opgeladen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We raden aan om alleen de Essent app te gebruiken voor het instellen van waardes, zoals je vertrektijd en oplaadlimiet. Dit voorkomt dat de laadschema’s door elkaar lopen en dat er wordt afgeweken van je persoonlijke laadschema.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Pas je de instellingen aan tijdens het opladen? Dan berekenen we het laadschema opnieuw. Houd er wel rekening mee dat we niet kunnen garanderen dat je het gewenste batterijniveau bereikt als je tijdens de sessie aanpassingen doet.

Heeft dit antwoord je geholpen?


Hulp en tips

We hebben even tijd nodig om te bepalen hoe snel je auto oplaadt en wat de batterijstatus is. Dit kan een paar minuten duren. Daarna laadt je auto automatisch op volgens je persoonlijke laadschema.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vaak kloppen de inloggegevens van de auto app niet. Gebruik tijdens het koppelen van je auto of laadpaal de inloggegevens van de fabrikant, niet die van de Essent app. Hulp nodig? Mail ons via elektrischladen@essent.nl. We helpen je graag verder!

Heeft dit antwoord je geholpen?

Dit kan komen door de hoge energieprijzen op dat moment. We proberen deze zoveel mogelijk te vermijden.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vaak staan de privacy-instellingen van de auto dan niet goed, of is de software verouderd. Controleer of de voertuig-, gebruiks- en locatiegegevens zijn ingeschakeld. Hulp nodig? Mail ons via elektrischladen@essent.nl. We helpen je graag verder!

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het laden is tijdelijk gepauzeerd door Slim Laden. Het algoritme zorgt ervoor dat je auto op gunstige momenten laadt. Het laden stopt nu tijdelijk en zal later opnieuw starten.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Ga terug naar het overzicht. Hier vind je alle veelgestelde vragen en lees je hoe je contact opneemt met een Essent Laadpaaladviseur.