Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je te laat bent met betalen. Geen zorgen. We sluiten je niet zomaar af waardoor je ineens geen stroom of gas kunt gebruiken. Er is niets aan de hand als je na de herinnering gewoon betaalt.
Wacht je langer? Dan komen er extra kosten bij. Op deze pagina lees je stap voor stap wat er gebeurt als je niet op tijd betaalt. En wat je kunt doen als je niet kunt betalen.
Lukt het niet om je rekeningen te betalen? Of vind je het fijn als we met je meedenken? Neem contact met ons op. We helpen je graag.
Stap 1: Je krijgt een herinnering
Hierin vragen we je om je factuur alsnog te betalen. Als je dit binnen 2 weken doet, is er niks aan de hand. Er komen dan geen extra kosten bij.
Heb je niet genoeg geld om te betalen? Lees hier wat je kunt doen.
Stap 2: Je krijgt een aanmaning
Heb je na de herinnering nog niet betaald? Dan krijg je een 2e herinnering. Dit heet een aanmaning. Hierin staat dat je zo snel mogelijk moet betalen en dat er extra kosten bij zijn gekomen. Deze kosten noemen we incassokosten. De incassokosten zijn € 20.
Stap 3: De laatste kans om te betalen
Je krijgt nog 1 keer een herinnering om te betalen. Zorg dat je dit zo snel mogelijk doet. Dan voorkom je dat je contract stopt.
Is het bedrag dat je moet betalen hoger dan € 266,68? Dan betaal je nog een keer € 20 incassokosten.
Stap 4: Je contract stopt
Natuurlijk hopen we dat het niet zover komt. Maar als je niet betaalt, stopt je contract. De netbeheerder neemt contact met je op om te kijken wat je kunt doen om te voorkomen dat je geen stroom en gas meer kunt gebruiken.
Wil je toch klant blijven? Dat kan alleen als je alle openstaande facturen en de waarborgsom betaalt. Een waarborgsom is een extra bedrag dat je moet betalen omdat je te lang niet hebt betaald. Dit kost € 175 voor stroom en € 175 voor gas.
Stap 5: Je krijgt de eindrekening
Je contract is gestopt. Daarom krijg je de eindrekening. Hierop staan de kosten die je nog moet betalen.
Er zijn verschillende organisaties die je kunnen helpen als het niet lukt om te betalen. Lees hier wat je kunt doen.
Stap 6: We schakelen een incassobureau in
Als je de eindrekening niet betaalt, vragen we hulp aan een incassobureau. Zij nemen contact met je op. Vaak moet je hiervoor extra betalen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je je facturen op tijd hebt betaald, krijg je na 3 jaar je waarborgsom terug. Heb je toch een keer te laat betaald, verlengen we dit termijn met een jaar.
Stap je binnen 3 jaar over naar een andere leverancier? Dan verrekenen we de waarborgsom met het saldo op je eindrekening. Als er nog een tegoed overblijft, betalen we dit binnen 2 weken na het opmaken van de eindrekening aan je uit.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ons rekeningnummer is NL15 BNPA 0227 7423 97. Vermeld bij het betalen van een factuur altijd het betalingskenmerk en je klantnummer.
Voor betalingen vanuit het buitenland heb je soms ook een BIC-code nodig. Onze BIC-code is BNPANL2A.
Mijn factuur bekijken en betalenHeeft dit antwoord je geholpen?
Je vindt al je openstaande facturen in je betalingsoverzicht.
Naar mijn betalingsoverzichtHeeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
In je betalingsoverzicht zie je of je betaling is verwerkt.
Maak je het bedrag zelf aan ons over? Dan kan het 3 werkdagen duren voordat we je betaling hebben verwerkt.
Betalingsoverzicht bekijkenHeeft dit antwoord je geholpen?