Succesvol samenwerken met data

Energieversnellers

Ondernemen is kansen zien in de markt en ze grijpen. Essent is een groot bedrijf, zelfs marktleider als energieleverancier. Maar het kan altijd beter. De energiemarkt is namelijk steeds in beweging. Wie ziet op tijd de kansen én neemt de beslissingen? En hoe werk je dan het beste samen? Maarten van Dijk, lead Commodity+ Activation Room, vertelt ons over de nieuwe manier van werken in de Activation Room.

De Activation Room is een nieuw initiatief waarin we als afdeling anders werken om onze doelen te bereiken. “Onze salesafdeling gebruikt realtime data om zoveel mogelijk inzicht te krijgen, zoals uitval bij een formulier maar ook de gasprijzen monitoren we dagelijks. En we werken direct samen met alle merken en andere afdelingen zoals inkoop. Eén team om het gezamenlijke doel te bereiken, niet allemaal subdoelen,” legt Maarten uit.

Klant staat altijd voorop

Onze klanten zijn natuurlijk erg belangrijk voor ons. We zijn niet voor niks marktleider in Nederland. “Met al die klantdata die we daardoor hebben, zien onze experts makkelijker waar klanten vastlopen in hun online klantreis. Dat gecombineerd met House in Order, onze op lean gebaseerde manier van werken, zorgt dat we snel tot grondoorzaken komen. Met die analyses maken we het de klant makkelijker om energie van ons te krijgen. Een foutje in een online formulier is zo snel opgelost. De kruisbestuiving tussen Essent en energiedirect.nl werkt ook super, om elkaars inzichten te delen,” vertelt Maarten.

Data delen voordeel voor onze klanten

Eerst werkten veel afdelingen binnen Essent in hun eigen wereldje. We hebben ons nu op een andere manier opnieuw georganiseerd. Met dit project werken we van begin tot eind samen, van inkoop tot verkoop. Na 3 maanden samenwerken ziet Maarten al de voordelen: “We delen alle data met elkaar. Zo weten we precies wat er gebeurt, niet alleen binnen Essent maar vooral ook buiten in de energiemarkt. Informatie waar we handig op in kunnen spelen zodat we onze klanten altijd een goede prijs kunnen bieden.”
Succesvol samenwerken met data

Teams zijn razend enthousiast

“In deze korte tijd merken we al dat de resultaten van de teams beter zijn. Meer klanten kiezen voor Essent als energieleverancier. Maar dat niet alleen, ook de reacties van onze medewerkers zijn ontzettend positief. Ze vinden het tof om snel op de markt te reageren én ook om als team zelf besluiten te nemen om doelen te halen. Ook het samenwerken met andere disciplines bevalt goed,” legt Maarten uit. De nieuwe werkwijze stimuleert het proces van analyseren, bedenken, besluiten en doen binnen vastgestelde kaders. Valt het erbuiten? Dan weten teams ook precies bij wie ze moeten zijn.

Het is en blijft mensenwerk

Het succes van de Activation Room valt of staat met de medewerkers. Maarten merkt dat iedereen wil samenwerken en snel goede keuzes maakt. Teamleads laten teams ook hun eigen keuzes maken. “De teams zijn niet hiërarchisch ingedeeld. Iedereen is gelijk. We hebben wel direct een teambuildingsdag gedaan. Medewerkers komen namelijk uit alle hoeken van het bedrijf en kenden elkaar nog niet. Na die dag voelde je gelijk al de ambitie binnen de teams.”

Elke dag beter

De eerste resultaten zijn goed. De teams blijven elke dag sleutelen met de juiste data. Maarten ziet voor komend jaar zeker nog groei: “We hebben dit razendsnel neergezet. Nu willen we doorpakken. In 2020 willen we de lessen uit de Activation Room ook doorvertalen naar andere takken van sport binnen Essent.”

Meer weten?

Wil je weten hoe onze CEO Patrick Lammers denkt over de rol van de Activation Room in de veranderende wereld van energie? Lees zijn blog op LinkedIn