Betrouwbaar advies over isolatie

Energieversnellers

De populariteit van woningisolatie groeit. Isolatiebedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe voorkom je als gerenommeerde, betrouwbare partij dat beunhazen, die alleen geld ruiken, de markt vervuilen? En verkeerd advies geven? Door te certificeren. Een certificaat zorgt voor kwaliteitsgaranties en scheidt het kaf van het koren. Joost Govers, Commercieel Manager bij Nederland Isoleert, vertelt hoe zelfs zijn salesteam nu een opleiding volgt met een kwaliteitscertificaat als resultaat.

Nationaal isolatieprogramma

Isoleren is een belangrijke stap in het verduurzamen van woningen. Zo belangrijk zelfs dat allerlei partijen, waaronder Essent, werken aan een Nationaal Isolatieprogramma. Een voorstel in dat plan is onder andere om met een vooruit betaalde subsidie te gaan werken. Bewoners hoeven dat bedrag dan niet voor te schieten als ze gaan isoleren. Goed nieuws voor consumenten die willen verduurzamen en ook voor de isolatiebranche. Groei van de markt betekent echter ook een grotere kans op toetreding van beunhazen.

Slechte isolatie zorgt voor problemen

Joost Govers waarschuwt : ‘Er zijn veel goede bedrijven, maar helaas zijn er ook cowboys in de markt. Die gaan voor het snelle geld en bekommeren zich niet over de consequenties van slechte isolatie. Verkeerde materiaalkeuze bijvoorbeeld. Er zijn partijen die maar één soort isolatiemateriaal aanbieden. Niet alle materialen zijn voor alle huizen geschikt. De gevolgen van slechte of verkeerde isolatie kunnen soms jaren later pas zichtbaar worden. Bijvoorbeeld vochtproblemen.’

Betrouwbare verkopers

85 isolatiebedrijven sloten zich al aan bij Insula, dat technici certificeert. Een kwaliteitsgarantie voor huiseigenaren die willen isoleren. Ook Nederland Isoleert, onderdeel van Essent, werkt met gecertificeerde vakmensen. Wat nieuw is, uniek in Nederland, is het certificaat voor de verkopers. Nederland Isoleert is de eerste partij die hun salesexperts gaan opleiden om aan hoge kwaliteitsnormen te voldoen.

Verschil maken aan de voorkant

Een gemiddelde consument heeft weinig verstand isoleren. ‘Het is lastig voor een klant om zelf in het voorstadium te zien of een advies deugt. Mooie verhalen vertellen alle bedrijven. Wij maken aan de voorkant al het onderscheid met onze verkoopexperts. Geen zoete broodjes, maar het echte werk! Je gaat met mensen in gesprek in hun vertrouwde omgeving, hun grootste goed: het huis waarin zij wonen. Als vakspecialist ben je verplicht om betrouwbaar advies te geven. Daarom hebben we samen met Insula een certificeringstraject voor salesprofessionals ontwikkeld.’
Joost Govers, Commercieel Manager bij Nederland Isoleert

5 redenen om niet te isoleren

Kwaliteitscertificaten helpen om drempels voor huiseigenaren weg te nemen. Er zijn vijf redenen voor mensen om niet te isoleren. Om te beginnen zien zij Isoleren als een grote uitgave. Subsidie helpt daarbij, maar consumenten ervaren een subsidie die achteraf wordt uitbetaald als onzekere factor. Dat is drempel nummer twee. Ook staat isoleren nog niet hoog in het prioriteitenlijstje van veel bewoners. Zij geven liever geld uit aan zichtbare, esthetische huisverbeteringen.

Verder is er een gebrek aan kennis over isoleren en de technieken daarvoor. En tot slot is de betrouwbaarheid van de uitvoerende partij een belangrijke reden om niet te isoleren. Die laatste twee drempels haalt Nederland Isoleert weg. Goed opgeleide en gecertificeerde verkopers geven mensen een betrouwbaar en deskundig advies. Sales moet wel aan de bak met intensieve opleidingsdagen en thuisstudiemodules.

Isolatiecertificatie kers op de taart

Dat de opleiding wel wat vraagt van de medewerkers, beaamt Joost: ‘Het is een pittige opleiding met 7 modules. Voor elke module ontvangen zij een deelcertificaat en uiteindelijk mogen ze zich Insula gecertificeerd isolatieëxpert noemen. Studeren kost tijd. Ze doen het meeste studiewerk naast hun drukke baan. Maar ze hebben het er allemaal voor over. Sterker nog, het enthousiasme is ongekend. Natuurlijk weten onze verkoopadviseurs al heel veel. Ze komen jaarlijks bij 50.000 huishoudens over de vloer en hebben al allerlei opleidingen gevolgd. Maar dit is de kers op de taart.’

Kwaliteit aan de voorkant

Het certificaat is ook een unique selling point. ‘Natuurlijk gaan we klanten vertellen dat we van A tot Z betrouwbaar en deskundig zijn. We zijn hier trots op. Kwaliteit aan de voorkant is een garantie voor een duurzame toekomst. Een klein deel van de woningen is nu al geïsoleerd, maar als we willen dat alle huishoudens op een goede manier verduurzamen kunnen we maar beter zorgen dat het werk aan betrouwbare professionals wordt overgelaten.