Een optimale match tussen nieuwe medewerkers en onze organisatie

Energieversnellers

Alleen samen, met huidige én nieuwe collega’s, maken we de energietransitie mogelijk. Om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden, heeft Essent onlangs haar Employer Value propositie aangescherpt. Ofwel: de belofte tussen Essent en een potentiële nieuwe collega. De bijbehorende employer brand campagne met pay off ‘Energie beweegt ons allemaal’ gaat komende maand live. Nicole Goudman, Employer Branding & Recruitment Marketing Specialist, vertelt: “Deze propositie scherpt de identiteit en cultuur van Essent aan, versterkt ons employer brand en maakt het aantrekken van nieuwe collega’s gemakkelijker. De vernieuwde propositie sluit volledig aan bij de strategie en ambities van Essent en laat zien waarom je bij Essent wil werken.”

(Potentiële) collega’s aan je binden

Employer Branding gaat over het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Een werkgeversmerk dat bekend is en aantrekkelijk wordt gevonden. Het heeft als doel om nieuwe medewerkers aan je te binden én bestaande collega’s te behouden. Nicole legt uit: “Het is datgene wat Essent interessant en onderscheidend maakt voor onze huidige en potentiële medewerkers. Een belofte die we doen over wat ze mogen verwachten. In ruil voor het talent, de skills en ervaring die zij meebrengen. De stap naar een nieuwe baan maak je niet in één dag. Het is voor de meesten een proces waarbij je vaak meerdere werkgevers overweegt. We moeten mensen echt verleiden om bij ons te werken. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt. Waar staan we voor? Wat hebben wij te bieden? En hoe sluit dit aan bij de wensen die werkend Nederland heeft? Dit vertellen we in verhalen die aansluiten bij onze waarden en waarin potentiële en huidige medewerkers zich kunnen vinden.”

Analyse

De ambitie van Essent is duidelijk: wij helpen iedereen de volgende stap in energie te zetten. Met de komst van Energy Infrastructure Solutions (EIS) richten we ons ook op duurzame energieoplossingen op grotere schaal. Dat vraagt natuurlijk om medewerkers die bij de ambitie van de organisatie passen. Nicole: “We hadden al een employer brand en het werd tijd voor een analyse. Wat is ons verhaal? Wat communiceren we naar buiten? En past dit nog bij onze organisatie? Daarnaast hebben we gekeken naar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het allerbelangrijkste: input opgehaald bij onze eigen collega’s. Wat vinden ze typisch Essent? Waarom heb je voor ons gekozen en waarom heb je het zo naar je zin bij ons bedrijf? Waar ben je trots op? Dat leverde mooie verhalen op gebaseerd op échte ervaringen. Die input hebben we gebruikt om onze vijf kernwaarden aan te scherpen en ons verhaal naar de arbeidsmarkt scherp te krijgen. Dat hebben we vertaald naar een nieuwe werkgeverscampagne.
Essent-medewerker Nicole Goudman

Energie beweegt ons allemaal

De pay-off ‘Energie beweegt ons allemaal’ sluit aan bij de ambitie die Essent heeft. Nicole legt uit: “We willen het echte verhaal vertellen. Waar staan we nu als organisatie en waar gaan we naartoe? Het is juist die ambitie – Nederland duurzamer maken - die we hebben als organisatie waarop we steeds meer nieuwe collega’s aantrekken. Een maatschappelijke bijdrage leveren in je functie wordt steeds belangrijker gevonden, zeker door de jongere generaties . Wil je bijdragen aan de energietransitie? Dan is nu toch echt het moment om in te stappen. Alles wat je doet is energie. Waar je ook mee bezig bent.  Jouw ontwikkeling, je team, het werk dat je doet, de energietransitie én de impact die jij maakt. Van het helpen om energie zo betaalbaar mogelijk te houden voor onze klanten tot het helpen van jezelf en je collega’s. Samen maken we het mogelijk.”

Een optimale match

Met de vernieuwde propositie en bijbehorende campagne gaan we voor een optimale match tussen nieuwe medewerkers en onze organisatie. Een fit met onze Essent cultuur, onze manier van werken. Nicole: “Het is daarnaast ook belangrijk dat eigen collega’s zich herkennen in het verhaal dat we vertellen. We hebben door middel van interviews en workshops veel collega’s gesproken. Op die manier hebben we het verhaal steeds verder aangescherpt en zijn we gekomen tot waar we nu staan.” In het campagnemateriaal wordt gebruik gemaakt van eigen medewerkers. Essenters vertellen hun verhaal in mini documentaires en komen voorbij in fotografie en video’s. Nicole: “Niemand kan beter laten zien hoe het is om bij Essent te werken dan onze eigen collega’s. Niet alleen vertellen dat we als bedrijf gaan en staan voor bijvoorbeeld het nemen van eigenaarschap maar laten zien hóe we dat doen. Daar gaat dan ook veel aandacht naar uit in onze arbeidsmarktcommunicatie.”

Kers op de taart

Voor Nicole is dit project een kers op de taart. “Als Employer Branding Specialist is dit het allerleukste om te doen.” De afgelopen jaren heeft Nicole zelf ook mogen ervaren hoe het is om te werken bij Essent. “Ik heb mezelf binnen Essent kunnen ontwikkelen en krijg enorm veel vrijheid en vertrouwen in mijn werk. Ik ben overtuigd van wat we doen en geloof hier ook in. Vanuit mijn rol kan ik, op mijn manier, een bijdrage leveren aan de energietransitie en dat maakt mij gelukkig en ontzettend trots.” 

 Wil je de nieuwe campagne bekijken of ben je zelf benieuwd naar werken bij Essent? Ga dan naar werkenbijessent.nl.