Een toekomstbestendig fundament voor inzichten en innovatie

Energieversnellers

Essent wil haar klanten helpen de volgende stap in de energietransitie te zetten. Om van waarde te kunnen zijn voor klanten is kennis nodig; kennis van de markt, en van de klant. Deze kennis wordt onder andere gehaald uit data. Anthony Roes, Product Owner Essential Insights, vertelt hoe Essent bouwt aan één gezamenlijk dataopslagsysteem.

Data-gedreven

Om ons heen horen we veel over data. Organisaties streven ernaar om meer datagedreven te werken. Maar wat houdt dat precies in? En wat levert het op? Anthony Roes, Product Owner Essential Insights, legt het uit: “Data is cruciaal voor een organisatie.  Het onderscheid wat je kan maken als energieleverancier zit in het goed opslaan, beschikbaar maken en gebruiken van je data. Je kunt dan namelijk datagedreven beslissingen maken en daarmee nog relevanter zijn voor de klant.” Maar voordat data bruikbaar is, zijn er verschillende stappen nodig om tot waardevolle inzichten te komen.

Future proof systeem

Dat begint met een sterke basis. Toen Anthony begon was Essent toe aan een toekomstbestendig datalandschap. Een uitdaging die Anthony met beide handen heeft aangepakt: “Er werd nog gewerkt met oude systemen die niet schaalbaar waren. Het systeem was bijvoorbeeld erg langzaam. We hebben toen besloten op zoek te gaan naar een nieuw datawarehouse, oftewel een dataopslagsysteem.” Voor die zoektocht naar een nieuw systeem werden eisen opgesteld. Bijvoorbeeld dat het  future proof moest zijn. Dit betekent dat het systeem aan te passen is indien in de toekomst andere vereisten worden gesteld.
Anthony Roes, Product Owner Essential Insights

Snowflake

Samen met een team dat bestond uit collega’s vanuit verschillende bedrijfsonderdelen, ging Anthony op zoek naar een systeem. Dat werd Snowflake. Anthony legt uit wat Snowflake is: “Snowflake is een datawarehouse-platform dat organisaties in staat stelt om grote hoeveelheden data efficiënt op te slaan, te beheren en te analyseren. We zijn druk bezig met het ombouwen van data producten in het datawarehouse van Snowflake. We ontwikkelen onder andere nieuwe rapportages die de basis vormen voor besluitvorming. Eigenlijk zitten we nu in het proces van het omzetten van onze data in het oude systeem naar het nieuwe systeem.”

Samenwerking

Het proces omvat niet alleen het verplaatsen van data naar het nieuwe platform, maar ook het opschonen en modelleren van gegevens. Hiervoor is nauwe samenwerking met de business een must, aldus Anthony: “Collega’s zijn gewend om naar cijfers te kijken uit de oude systemen. Je kunt je voorstellen dat met de overgang naar het nieuwe systeem, dat dit ook uitdagingen met zich meebrengt. We moeten de datagegevens opnieuw een naam geven. Met elkaar definiëren we als het ware de data. Met als doel dat we met elkaar dezelfde betekenis geven aan gegevens. Hiervoor hebben we input nodig van collega’s. Het is mooi om te zien dat Essent heeft gekozen om gebruik te maken van nieuwe technologieën om een goed fundament neer te zetten. We kiezen hierbij zeker niet de makkelijke route, want het modelleren van data – een gezamenlijke definitie geven aan data – kost tijd.”

360-graden klantbeeld

Hoewel klanten niet rechtstreeks gebruikmaken van het Snowflake-landschap, levert het wél indirecte voordelen voor hen op. Anthony: “Op basis van de data krijgen we een volledig beeld van de klant. Dat noemen ze heel mooi een 360-graden klantbeeld. Hierdoor kunnen we nog meer waarde toevoegen en relevanter zijn voor onze klanten. Zo kunnen we klanten gerichter tips geven om energie te besparen en ze helpen met de volgende stap in de energietransitie.”
Wil je meer weten over Snowflake? Anthony schreef er eerder een blog over. Lees het hier.