Geen energietransitie zonder energiemonteurs

Energieversnellers

‘Technisch personeel is nauwelijks te krijgen’ kopt de NOS. Geen nieuws op zich, want Nederland komt al jaren vakmensen tekort. Hoe gaat Essent daar mee om? We staan namelijk vol achter het klimaatakkoord en willen mensen helpen met het verduurzamen van hun huizen. Dat kan alleen als we genoeg energiemonteurs hebben. Véronique Oonk, Strategisch Adviseur Employer Branding & Recruitment Marketing bij Essent: “Het heeft geen zin om met z’n allen in dezelfde vijver te vissen. We moeten de visvijver groter maken.”

Campagne Energiemonteurs in het kort

In april is de campagne Energiemonteurs live gegaan om monteurs te werven voor al het werk dat er ligt én aan komt. Afgelopen maand is de campagne vernieuwd. “Na een half jaar was de rek uit de campagne.” legt Véronique uit. “Ook merkten we dat veel sollicitanten onvoldoende beeld hadden van het werk van energiemonteurs. Dat zorgde voor mismatches. Hoogtevrees is niet handig met zonnepanelen installeren

Beter beeld van het werk van energiemonteurs

De eerste campagne is strategisch aangepakt. Eerst uitgebreid onderzoek gedaan naar de arbeidsmarkt en geconcludeerd dat werving een kortetermijnoplossing is. Daarvoor hebben we een uniek wervingsplatform en campagne ontwikkeld voor de ‘Big 5’: de functiegroepen elektro, installatie, isolatie, service en zonnepanelen. Speciaal voor onze servicepartners, ons landelijke netwerk van servicebedrijven. Maar daar ontbraken dus werkinhoudelijke beelden. De nieuwe campagne zorgt voor minder mismatches. Véronique vertelt: “We hadden monteurs gevraagd naar hun werkdag. Alleen zag je dat in de eerste campagne niet in beeld. Nu wel. Je ziet verhalen van onze eigen monteurs. Daar ben ik echt trots op.”

Steeds afstemmen met de servicepartners

Met alle gegevens is een grove schatting gemaakt van hoeveel monteurs we de komende jaren nodig hebben. “We vragen de servicepartners elke maand hoeveel en welke vacatures ze willen invullen. Dat zijn er tot nu toe in de praktijk minder dan verwacht, maar alsnog een uitdaging in deze arbeidsmarkt. Misschien ook doordat mensen nog wachten met verduurzamen.” vertelt Véronique. “De vraag is het grootst naar isolatie- en zonnepanelenmonteurs. Daar zien we wel seizoenspieken: in de herfst meer vraag naar isolatie, in de lente meer zonnepanelen.”
Geen energietransitie zonder energiemonteurs

Uniek wervingsplatform ook voor leerlingmonteurs

Véronique vindt dat we slim moeten omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt: “Als je naar de toekomst kijkt, heeft het geen zin om monteurs weg te halen bij andere bedrijven. 1 op de 3 isolatiemonteurs krijgt elk kwartaal een aanbod. We hebben in Nederland gewoon meer monteurs nodig. Sommige servicepartners zoals Kemkens en Geas hebben een eigen opleidingscentrum. We gebruiken het platform nu ook om bijvoorbeeld leerlingmonteurs te werven.”

Niet in dezelfde vijver vissen, maar juist de vijver vergroten

Afgelopen tijd was de campagne gericht op monteurs die direct aan de slag konden. “Ik heb wel ideeën over duurzame oplossingen voor de toekomst, bijvoorbeeld ook mensen werven zonder technische ervaring. Er zijn namelijk instapfuncties waarvoor je alleen een korte opleiding hoeft te volgen. Daarna kun je eventueel doorstromen. Doelgroepen buiten de huidige vijver zijn bijvoorbeeld vrouwen, mensen met een uitkering maar ook statushouders.” zegt Véronique. “We werken graag samen met anderen om het tekort op te lossen, bijvoorbeeld netbeheerders. Stel je bent servicemonteur van het hoogste niveau. Dan zou het mooi zijn als je bij hen kunt doorgroeien. Maar zover zijn we nog niet.”

Genoeg plannen om het tekort op te lossen

Wat zijn de plannen voor de komende jaren? Véronique: “Andere doelgroepen benaderen en opleiden. Daar liggen de grootste kansen. Voor de korte termijn zou het mooi zijn als we offline meer doen. Sommige servicepartners houden al open dagen op scholen. We kunnen daar ook andere doelgroepen bij gaan betrekken en vooral ook lokaal adverteren en ouders en partners betrekken. Onze servicepartners hebben meer dan 50 vestigingen in Nederland. Hoe geweldig zou het zijn om een landelijke open dag voor energiemonteurs te organiseren. En ook referral recruitment; onze eigen medewerkers monteurs laten werven. Ik zie kansen genoeg!”

Bronnen