Energieversnellers
Woorden zoals termijnbedrag, energietarief, flexibel contract, terugleververgoeding en salderen vliegen je om de oren als je een nieuwe energieleverancier zoekt. Maar wat als je moeite hebt met lezen en schrijven en deze woorden niet begrijpt? Om iedereen mee te kunnen nemen in de volgende stap in de energietransitie moet energie toegankelijk blijven. Daarom zet Essent zich ervoor in dat haar communicatie toegankelijk is voor iedereen. Nena Soors is Digital Content Specialist. Ze vertelt meer over begrijpelijke communicatie en de impact voor de consument.
In een tijd waarin de energietransitie centraal staat, is begrijpelijke communicatie cruciaal om ervoor te zorgen dat iedereen kan deelnemen. Voor Nena is dit project meer dan alleen een professionele taak. Ze ziet het ook als haar persoonlijke missie. "Ik vind het gewoon superleuk en heel belangrijk," zegt ze met enthousiasme. Haar ervaringen als vrijwilliger hebben haar bewust gemaakt van de uitdagingen waarmee mensen met taal- en rekenproblemen worden geconfronteerd. Ze is dan ook vastbesloten om hier verandering in te brengen. Ze heeft ook een tip voor lezers: “Begrijpelijke communicatie begint bij jezelf. Let eens op je eigen taalgebruik bij het schrijven van een e-mail of het maken van een presentatie. Kies bijvoorbeeld voor ‘zoals’ in plaats van ‘conform’, of gebruik ‘toestemming’ in plaats van ‘mandaat’. Ik vind dat we moeilijke taal niet moeten zien als iets slims. Je komt juist veel intelligenter over als je moeilijke dingen makkelijk uit kunt leggen.”
*Bron: Stichting Lezen en Schrijven – Rapport Spreiding laaggeletterdheid