Energieversnellers
Nieuwe medewerkers zich thuis laten voelen in je organisatie. Dat is ontzettend belangrijk, benadrukt Paul Romer, Recruitment Business Manager bij Essent. Zijn team ontwikkelde een nieuw, hybride onboardingsprogramma voor nieuwe medewerkers. De combinatie van offline en online kennismaken en landen, is ontstaan tijdens de coronaperiode. Het blijkt een gouden combi en het is zeker niet de bedoeling om na de thuiswerktijd de hybride vorm los te laten. In deze Energieversnellers vertelt Paul met gepaste trots over het onboardingstraject bij Essent.
Vanuit huis je weg vinden in een organisatie is niet gemakkelijk. Lekker struinen door een pand, koffiedrinken met een collega of een lunchwandeling met iemand van een andere afdeling zit er nauwelijks in. Paul Romer gaat ervan uit dat iedereen over een tijdje wel wat meer naar kantoor zal gaan. Toch zal het anders zijn dan voorheen, waarbij iedereen een werkweek op kantoor doorbracht. De combinatie thuiswerken en op kantoor inloggen, is straks niet meer weg te denken. Het is volgens Paul niet meer dan logisch om ook met je onboardingsprogramma aan te sluiten bij die ontwikkeling.
Paul licht toe hoe de eerste dagen van de onboarding zijn opgebouwd: “We starten de onboarding journey op de eerste werkdag van de maand met het ophalen van laptop en telefoon – de essentiële hulpmiddelen. Op die dag word je welkom geheten door je manager en/of je buddy. Het allerbelangrijkste in het traject zijn de vertrouwde, persoonlijke aanspreekpunten. Samen zijn de leidinggevende, de buddy en nieuwe collega het beste in staat om de start persoonlijk en passend te maken.”
“In de tweede week hebben we twee dagdelen met interactieve workshops waarbij we uitleg geven over de opbouw van de organisatie, onze marktpositie, onze strategische visie en onze manier van werken. Nu is dat volledig online, maar we verwachten in de toekomst deze op kantoor te kunnen uitvoeren.”