Termijnbedrag

Iedere maand betaal je ons een bedrag. Dit noemen we het termijnbedrag. Op deze pagina lees je hoe we het termijnbedrag berekenen. En hoe je het makkelijk en snel zelf aanpast.

Uitleg termijnbedrag

Het termijnbedrag is het bedrag dat je elke maand aan ons betaalt om energie geleverd te krijgen.

Zo berekenen we je termijnbedrag

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Hiervoor kijken we naar hoeveel mensen er in huis wonen en wat voor soort huis je hebt. Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we deze gegevens voor onze berekening.

Let op: in het termijnbedrag zijn eventuele kortingen, zoals een cashback, niet verrekend omdat die kortingen vaak maar tijdelijk of eenmalig zijn. Daarom kunnen je maandkosten lager zijn dan het termijnbedrag.

We maken elk jaar een nieuwe berekening voor je. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar en naar de energieprijzen en belastingen. Heb je zonnepanelen, dan houden we rekening met terugleverkosten. Ook als je verhuist, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij kijken we naar wat je eerder verbruikte en naar wat voor huis je verhuist.

Hieruit bestaat je termijnbedrag

Je betaalt niet alleen voor energie. Het termijnbedrag bestaat ook uit:

Tip: meer weten?

Termijnbedrag aanpassen

Pas je termijnbedrag makkelijk zelf aan in Mijn Essent of de Essent app. De meeste klanten doen dit alleen als hun situatie verandert. Bijvoorbeeld omdat je zonnepanelen hebt gekocht of omdat er meer of minder mensen in in huis wonen.

Tip: controleer regelmatig je termijnbedragadvies

Iedere maand controleren wij je termijnbedrag. We kijken dan naar je verbruik, de tarieven en het weer. Heb je zonnepanelen, dan houden we ook rekening met terugleverkosten. Soms adviseren we om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dit doen we om te voorkomen dat je elke maand te veel betaalt. Of juist bij moet betalen op je jaarrekening of eindrekening. Dit advies noemen we het termijnbedragadvies.

Controleer regelmatig je termijnbedragadvies in Mijn Essent of de Essent app. En neem ons advies over. Zo weet je zeker dat je goed zit.

Uitgelegd: zo bepalen we je termijnbedragadvies

Frame uit video die afgespeeld kan worden na het toestaan van tracking cookies.

Om video's te bekijken op deze website moet je het gebruik van cookies toestaan.

Cookievoorkeuren wijzigen

Ik heb geld teruggekregen, maar toch een hoger termijnbedrag

Kreeg je geld terug na je jaarrekening? Fijn! Toch kan het zijn dat je nieuwe termijnbedrag hoger is geworden. Dit kan komen door:

  • Je energieverbruik van de afgelopen jaren
    Voor je termijnbedrag kijken we naar je gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Misschien heb je dit jaar minder energie gebruikt, maar eerder juist (veel) meer.

  • Een warme winter
    Was het deze winter warmer dan gemiddeld? Dan heb je de verwarming waarschijnlijk minder vaak aangezet. En dat zie je terug op je jaarrekening. Maar voor je nieuwe termijnbedrag rekenen we met KNMI-gegevens over meerdere jaren.
  • Hogere kosten van de netbeheerder of belastingen
    Het termijnbedrag bestaat uit kosten voor je verbruik en kosten die je betaalt aan de netbeheerder en belastingen. Als de kosten voor de netbeheerder of belastingen hoger worden, wordt je termijnbedrag ook hoger.

Veelgestelde vragen over het termijnbedrag

We snappen je vraag, want je tarieven staan natuurlijk vast. Je verbruik, de energiebelasting en netbeheerkosten kunnen wél veranderen. In 2025 verlaagt de overheid de energiebelasting op stroom en gas. Maar de netbeheerkosten stijgen. Hierdoor ga je waarschijnlijk alsnog meer betalen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We willen voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen óf elke maand te veel betaalt. Daarom houden we je verbruik goed in de gaten. En adviseren we soms om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dat doen we als:

  • de tarieven zijn gewijzigd
  • je meer of minder verbruikt dan verwacht
  • het kouder of warmer was dan gemiddeld

Ook gewijzigde kosten (meestal per 1 januari) vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, hebben invloed op je termijnbedragadvies.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Besparen op energie levert nu meer op dan ooit. Bekijk hoe jij kunt besparen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je termijnbedrag bestaat uit:

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas. Heb je zonnepanelen? Dan houden we rekening met je teruglevering.
  • Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk.
  • Belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).
  • Terugleverkosten voor klanten met een vast of variabel contract en zonnepanelen.

Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:

Nieuwe klant

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.

Verlenging

Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.

Nieuw contractjaar en verhuizing

We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja. We schatten in hoeveel je zonnepanelen per jaar opleveren en hoeveel stroom je teruglevert aan het net. Dit doen we op basis van je teruglevering en KNMI-gegevens.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen.

  • Je krijgt binnen 6 weken je jaarrekening. Nadat je deze hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
  • Je bent net klant bent bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Gelden deze situaties niet voor jou? Misschien is er iets anders aan de hand. Neem contact met ons op. Dan regelen we het voor je.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Dat kan. In Mijn Essent en de app regel je het eenvoudig zelf.

Heeft dit antwoord je geholpen?

In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Als je je verhuizing doorgeeft, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Je termijnbedrag pas je eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.