Phishing, nepmails & misleidende verkoop

Van shoppen tot videobellen: we regelen steeds meer online. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee, zoals phishing. We leggen uit wat phishing is en wat je wel en niet moet doen als je een nepmail of nepbericht in naam van Essent krijgt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij cybercriminelen proberen je persoonlijke gegevens te achterhalen. Via e-mail, Twitter, WhatsApp of sms stelen ze bijvoorbeeld je inlog- of betaalgegevens voor geld of identiteitsfraude.

Via een link in de nepmail sturen criminelen je door naar een valse website en laten je inloggen. Zo krijgen ze toegang tot je persoonlijke gegevens.

Hoe herken ik een phishingbericht of nepmail?

Er zijn veel verschillende soorten berichten die criminelen rondsturen. Ze lijken meestal heel echt. We geven tips.

Zo herken je een nepmail

  • In de e-mail vragen ze om je persoonlijke gegevens aan te passen of door te geven.
  • De e-mail heeft een aanhef zonder naam zoals 'Beste klant' of 'Geachte lezer'.
  • Er wordt gedreigd met maatregelen, zoals het verwijderen van je account.
  • De tekst is soms in gebrekkig Nederlands geschreven, maar dat is niet altijd zo.
  • Phishingmails belanden vaak in je spambox.

Zo herken je een officiële Essent e-mail

Dit zijn onze officiële e-mailadressen:

noreply@servicemail.essent.nl
noreply@essent.nl
email@essent.nl
actiemail@essent.nl
noreply@essentaanbod.nl
info@essent.nl
productmail@essent.nl
energieflits@essent.nl,
energievanvandaag@essent.nl
ondernemersnieuws@essent.nl
voorjou@energie.essent.nl
voorjou@energiezakelijk.essent.nl
overeenkomst@essentparticulier.nl
elektrischladen@essent.nl
mkb@essent-aanbieding.nl
[naam]@essentsales.nl

Jouw klantnummer staat erin als de e-mail gaat over jouw persoonlijke situatie.

Als het over een factuur gaat, dan staat de factuur ook in Mijn Essent en de Essent app.

Zo herken je een officiële Essent sms

  • De naam van de afzender is Essent.
  • Er staat geen telefoonnummer.
  • Als er een betaallink in staat, is het een iDeal-link die gaat naar betalen.essent.nl.

Phishing op social media

Ook op social media proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te achterhalen. Zoals via Twitter en WhatsApp. Internetcriminelen nemen dan contact op via een nepaccount. Essent heeft 2 officiële Twitter-accounts: @essent en @essentnieuws. En we sturen je nooit belangrijke berichten via WhatsApp.

Wat moet ik doen als ik een nepmail of nepbericht krijg?

Heb je een nepbericht ontvangen of twijfel je?

  • Klik nooit op linkjes in het bericht en open geen bijlagen. Verwijder het bericht en markeer het als spam. Zo blokkeer je de afzender.
  • Heb je op een link geklikt of een bijlage geopend? Verander dan direct je wachtwoord van Mijn Essent of de Essent app. Hier controleer je ook eenvoudig of er echt een factuur openstaat.
  • Sla de e-mail of SMS op of maak er een foto van. Stuur deze in een bijlage naar internetfraude@essent.nl. Wij controleren dan of deze e-mail echt is. Nep?
  • Dan plaatsen we het op deze pagina en waarschuwen we onze klanten. Zo help je mee om phishing te bestrijden.
  • Meld internetfraude op fraudehelpdesk.nl. Je vindt hier ook meer tips en voorbeelden.

Misleidende verkoop, wat kun je doen?

We horen regelmatig dat klanten onbewust of ongewild overstappen naar een andere leverancier. Dat gebeurt dan met misleidende verkoopmethoden en argumenten als: 'Je gaat maandelijks minder betalen', 'Je woont nu buiten Essent gebied' of 'Je krijgt veel voordeel op energietarieven'.

Denk je dat je bent misleid?

Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Met een e-mail of brief geef je dan bij die andere leverancier aan dat je je contract wilt annuleren. Na die annulering blijf je gewoon klant bij Essent. Je kunt ons ook altijd bellen voor een ContractCheck. Dan weet je zeker dat je goed zit. Bel gratis 0800 377 36 80 op werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur.

Wat doet Essent om phishing tegen te gaan?

Bij Essent nemen we internetfraude serieus en doen we ons best om fraude te voorkomen. Maar wat we ook doen, phishing kunnen we nooit helemaal voorkomen. Daarom vinden we het belangrijk om je te informeren over wat je wel, of juist niet moet doen als je een nepmail of nepbericht hebt ontvangen.