Addcomm, het bedrijf dat papieren post voor Essent verzendt, is op 17 mei geraakt door een aanval met ransomware. Dat betekent dat er misschien toegang is gekregen tot de gegevens van een heel klein deel van onze klanten dat papieren post ontvangt. Deze klanten krijgen hierover een brief van ons.
Gelukkig zijn alle gegevens en dataverbindingen weer veilig hersteld. Uit onderzoek van Essent en AddComm blijkt dat de kans klein is dat er iets met de gegevens kan gebeuren. Toch is het slim om extra alert te zijn op de post die je van Essent ontvangt. Controleer je klantnummer en kijk of het logo klopt. Meer informatie over het datalek vind je op de website van Addcomm.
Wat doen wij om je gegevens te beschermen?
We hebben natuurlijk meteen maatregelen genomen. De dataverbindingen zijn tijdelijk stopgezet. En we hebben de bevoegde autoriteit ingelicht. Ons securityteam neemt effectieve beveiligings- en privacymaatregelen. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op.
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij cybercriminelen proberen je persoonlijke gegevens te achterhalen. Via e-mail, Twitter, WhatsApp of sms stelen ze bijvoorbeeld je inlog- of betaalgegevens voor geld of identiteitsfraude.
Via een link in de nepmail sturen criminelen je door naar een valse website en laten je inloggen. Zo krijgen ze toegang tot je persoonlijke gegevens.
Dit zijn onze officiële e-mailadressen:
noreply@servicemail.essent.nl
noreply@essent.nl
email@essent.nl
actiemail@essent.nl
noreply@essentaanbod.nl
info@essent.nl
productmail@essent.nl
energieflits@essent.nl,
energievanvandaag@essent.nl
ondernemersnieuws@essent.nl
voorjou@energie.essent.nl
voorjou@energiezakelijk.essent.nl
overeenkomst@essentparticulier.nl
elektrischladen@essent.nl
mkb@essent-aanbieding.nl
[naam]@essentsales.nl
Jouw klantnummer staat erin als de e-mail gaat over jouw persoonlijke situatie.
Als het over een factuur gaat, dan staat de factuur ook in Mijn Essent en de Essent app.
Heb je een nepbericht ontvangen of twijfel je?
We horen regelmatig dat klanten onbewust of ongewild overstappen naar een andere leverancier. Dat gebeurt dan met misleidende verkoopmethoden en argumenten als: 'Je gaat maandelijks minder betalen', 'Je woont nu buiten Essent gebied' of 'Je krijgt veel voordeel op energietarieven'.
Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Met een e-mail of brief geef je dan bij die andere leverancier aan dat je je contract wilt annuleren. Na die annulering blijf je gewoon klant bij Essent. Je kunt ons ook altijd bellen voor een ContractCheck. Dan weet je zeker dat je goed zit. Bel gratis 0800 377 36 80 op werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur.