Warmte van Essent

Voor een comfortabel huis

  • 40 tot 60% minder CO2-uitstoot
  • Warm in de winter én koel in de zomer
  • Je bent klaar voor de toekomst

Collectief duurzaam verwarmen en koelen?

Collectieve warmtebronnen waarmee het hele complex of zelfs de hele wijk er warmpjes bijzit: dat is warmte van Essent. Dankzij ons slimme warmte- en koudesysteem kan een grote groep huishoudens in één keer overstappen naar duurzame, zelf opgewekte energie. En je huis is niet alleen comfortabel warm in de winter,
maar ook lekker koel in de zomer. Dat is wel zo prettig!

Direct regelen

Warm én koel met Essent

Met warmte van Essent verwarm én koel je jouw woning op een duurzame manier. Onze systemen slaan warmte en kou op. Dat doen we diep in de grond en als het nodig is pompen we het omhoog. Zo verwarm je 's winters je huis met de warmte van de zomer en andersom. Dat klinkt best logisch toch?

Hier leveren we al warmte

Benieuwd waar Essent allemaal warmte levert? Of ben je op zoek naar informatie over een bepaalde locatie? Hieronder vind je al onze projecten. 
  • Drachten, Raadhuisplein
  • Ede, Christelijke Hogeschool Ede
  • Harderwijk, Zeven Akkers (`t Schild)
  • Nijmegen, Hof van Nijmegen
  • Putten, Schauw
  • Wageningen, Friesland campina
  • Weert, Hameij
  • Breda, 5Tracks
  • Tilburg, Stappegoor
  • Amsterdam, Beethoven
  • Amsterdam, Floating Gardens
  • Amsterdam, IJdock
  • Amsterdam, Mahler
  • Amsterdam, Oosterdokeiland
  • Amsterdam, Overhoeks
  • Amsterdam Sciencepark
  • Amsterdam Shell STCA
  • Amsterdam, Terrace Tower
  • Haarlem, Hamelinkstraat
  • Zaandam, Warmtenet Zaanstad
  • Amersfoort, Eempolis
  • Amersfoort, Podium
  • Utrecht, Leidsche Rijn Centrum
  • Woerden, Hoochwoert
  • Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen
  • Rotterdam, Europoint II
  • Rotterdam, Musa
Landkaart Nederland levering warmte door Essent

Informatie voor zakelijke klanten

Heb je een bedrijfsruimte die wordt verwarmd en/of gekoeld door middel van een wko-installatie van Essent? Je vindt hier meer informatie over aan- en afmelden en over de projecten.

Veelgestelde vragen

Warmte van Equans (Equans Energy Solutions BV) is overgegaan in Warmte van Essent. Er verandert weinig voor jou als klant. Je facturen en historische verbruiken vind je in het nieuwe klantportaal. Hier kun je ook je gegevens bekijken en aanpassen.

Klantenservice Warmte van Essent
Neem contact met ons op via: 

E- mail: warmte@essent.nl
Telefoonnummer: 088 851 12 42

Wil je een storing melden of heb je een technische vraag? Bel dan 088 851 12 41.

Betalingen en facturen
Onze nieuwe juridische identiteit is Essent Infrastructure Solutions B.V. Gebruik deze naam daarom als je een handmatige betaling aan ons doet. Het bankrekeningnummer verandert niet. Deze gegevens zie je ook op je facturen.

Lopende vragen en klachten
We staan je graag te woord bij vragen of over klachten die je hebt. Heb je op dit moment een vraag of klacht ingediend bij Equans? We komen hier zo snel mogelijk bij je op terug.

Geplande werkzaamheden
Essent neemt de afspraken voor werkzaamheden over. Bijvoorbeeld voor meterwissels of het onderhoud aan je afleverset.

De met de wko-installatie opgewekte warmte en koude levert Essent tot aan de afleverset in jouw woning. Vanaf dat punt gaat de warmte en koude over naar de binnen-installatie. Deze is eigendom van jou of van de verhuurder van jouw woning. Voor de optimale werking van de binnen installatie ben jij of is de verhuurder dan ook verantwoordelijk.
Je regelt de temperatuur met de thermostaat in je woning. Je maakt gebruik van lage temperatuur verwarming, daardoor duurt het langer om de woning op te warmen dan dat je wellicht gewend bent. Het grote voordeel is dat dit veel efficiënter is. Wil jij altijd genieten van een constante en comfortabele temperatuur, dan kun je de thermostaat het beste op een zo constant mogelijke temperatuur instellen. Heb je vragen over de thermostaat? Neem dan contact op met jouw installateur, de verhuurder van jouw woning of de leverancier van de thermostaat. Essent beheert alleen de wko-installatie en niet de binnen-installatie in jouw woning.
Het juist functioneren van jouw binnen-installatie heeft invloed op het verbruik, regelmatig onderhoud hieraan zorgt voor een juiste werking hiervan. Je kunt de temperatuur in jouw woning verlagen en ongebruikte ruimtes minder verwarmen. Door beter te isoleren en ramen en deuren niet onnodig open te laten staan kun je jouw verbruik verminderen. Je bespaart daarnaast ook door er voor te zorgen dat de vloerverwarming alle warmte goed kwijt kan. Let er bij het leggen van vloerisolatie en vloerbedekking op dat deze geschikt zijn voor vloerverwarmingen. Doe je dat niet dan verlies je veel warmte bij het verwarmen van de woning, waardoor het verbruik zal toenemen. Ook het warme tapwater dat je afneemt heeft invloed op het verbruik. Door hier spaarzaam mee om te gaan kun je jouw verbruik verlagen.
Essent is de eigenaar/exploitant van de wko-installatie waarmee jouw warmte en koude wordt geproduceerd en geleverd. Door de technische beperkingen is het niet mogelijk deze installatie te delen met meerdere leveranciers. Een landelijk transportnetwerk, zoals bij gas en elektriciteit, ontbreekt namelijk. Het is dus niet mogelijk om een andere leverancier te kiezen voor de levering van warmte, koude en/of tapwater.
In vergelijking met een gasgestookte cv-ketel en een elektrische koeling, is de CO2-uitstoot van een wko-installatie veel lager. De besparing is minstens 40% en kan oplopen tot 60%! Door de warmte die we in de zomer opslaan onder de grond in de winter te gebruiken voor verwarming, zijn er minder fossiele brandstoffen nodig. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot. Met warmte en koude opgewekt met één van onze wko-installaties ben je dus heel duurzaam bezig!
Jouw maandelijks termijnbedrag is opgebouwd uit een deel vastrecht (vaste kosten warmte en koude) en een verwacht verbruik. Ben je de eerste bewoner van de woning? Dan berekenen we het termijnbedrag aan de hand van de oppervlakte en de inhoud van je woning. Op de jaarafrekening worden de termijnbedragen en werkelijke kosten verrekend. Zijn jouw werkelijke kosten lager dan de door jou betaalde termijnbedragen, dan krijg je geld terug. Zijn de werkelijke kosten hoger, dan moet je bijbetalen. Op de jaarafrekening zie je meteen wat het nieuwe termijnbedrag wordt.
Essent berekent elk jaar de tarieven aan de hand van de indexatieformule opgenomen in de leveringsovereenkomst. De nieuwe tarieven worden hierop getoetst aan de maximumtarieven van de ACM. Aan het einde van het kalenderjaar staan de nieuwe tarieven in het klantportaal.

Jouw facturen kun je inzien in het online klantportaal. Heb je nog geen account? Met jouw klantnummer, postcode en huisnummer maak je deze eenvoudig aan. Natuurlijk kun je ook jouw contactgegevens wijzigen door contact met ons op te nemen. Onze klantenservice (Warmte van Essent) is bereikbaar via warmte@essent.nl of 088 851 12 42 (op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).

Een verstoring van de levering van warmte en koude is heel vervelend. Daarom proberen wij een storing zo snel mogelijk te verhelpen. Op deze pagina vind je een actueel overzicht van onze storingen. Staat jouw storing er niet tussen? Neem dan contact op met onze storingsdienst. De storingsdienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar via 088 851 12 41.

Staat je vraag er niet bij?

Meer antwoorden vind je bij onze veelgestelde vragen. Heb je liever persoonlijk contact? Onze klantenservice is bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur.

Klantenservice Warmte van Essent
E-mail: warmte@essent.nl
Of bel ons: 088 851 12 42

Wil je een storing melden of heb je een technische vraag? Bel dan 088 851 12 41.