Een stroomstoring is al vervelend genoeg. Maar hoe zit het eigenlijk als u door een stroomstoring schade oploopt? Krijgt u daar een vergoeding voor? Hieronder leest u wat daarover geregeld is.
Een stroomstoring is een onbedoelde onderbreking in de levering van stroom. Soms door een oorzaak in uw eigen huis, bijvoorbeeld een stop die is doorgeslagen, soms door een probleem met het netwerk.
Houden de elektrische apparaten ineens op met werken? Ga dan op zoek naar de oorzaak. Ligt de oorzaak buitenshuis? Bel dan het gratis Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom (0800 - 9009). Dit nummer is dag en nacht bereikbaar. Lees meer over wat u kunt doen bij een stroomstoring of gaslucht.
Is de stroomstoring veroorzaakt door een defect in uw eigen huis? Dan bent u zelf aansprakelijk, of de leverancier van het defecte toestel. Is de stroomstoring buiten uw woning veroorzaakt? Dan is in de meeste gevallen de netbeheerder aansprakelijk.
Is de stroomstoring veroorzaakt door de netbeheerder? Dan zijn heel veel huishoudens tegelijk getroffen. Er zijn regels bedacht om de schadevergoeding soepel te laten verlopen. U hoeft er niets voor te doen. Uw netbeheerder betaalt de schadevergoeding rechtstreeks aan u uit. Maar die regels houden ook in dat u in veel gevallen geen schadevergoeding krijgt.
De hoogte van de schadevergoeding hangt af van de duur van de stroomstoring. U hoeft niet te bewijzen dat u werkelijk schade hebt geleden. De duur van de stroomstoring wordt gerekend vanaf het moment van de eerste melding. De vergoeding wordt als volgt berekend: