Het kan zomaar gebeuren dat u wordt afgesloten van energie. Dit kan veel vragen oproepen. De meest voorkomende vragen beantwoorden wij hier voor u.
Het hebben van een energiecontract is een eis om over te kunnen stappen naar een andere energieleverancier. Komt er helemaal geen stroom meer uit uw stopcontact of gas uw woning binnen? Dan heeft een monteur van de netbeheerder de leidingen daadwerkelijk afgesloten. Als u afgesloten bent, dan heeft u geen energieleverancier meer en is van energie overstappen dus geen sprake. U moet een nieuw energiecontract regelen en de aansluiting weer laten werken. Het is belangrijk om deze situatie te voorkomen, omdat afsluiting uiteindelijk alleen maar meer kosten met zich meebrengt.
Bent u benieuwd naar uw persoonlijke energie-aanbod? Vul dan de postcodecheck in en bekijk direct welk energiecontract voor u het gunstigst is. Of neem een kijkje bij onze scherpe energie aanbiedingen! Overstappen naar Essent is heel eenvoudig en met een paar klikken geregeld. Kiest u voor Essent, dan kiest u automatisch voor groene stroom – zonder meer te betalen.
Doe de postcodecheck
Betalingsachterstanden of betalingsproblemen zijn de meest voorkomende oorzaken van opzegging van het energiecontract. Wel worden er altijd betalingsherinneringen en aanmaningen verstuurd, voordat de energieleverancier het contract opzegt. Betaalt u na deze waarschuwingen nog steeds niet, dan stuurt de energieleverancier een 'bericht einde levering' naar de netbeheerder en naar u. Op dat moment heeft u nog tien dagen tijd om met de leverancier een oplossing te zoeken en is overstappen naar een andere leverancier nog mogelijk.
Wanneer u niet tot een betalingsregeling komt, dan heeft de energieleverancier het recht om het energiecontract eenzijdig op te zeggen. Dat houdt in dat zij u geen energie meer willen leveren. In dit geval houdt u nog wel een tijdje stroom en gas in de woning, totdat de netbeheerder daadwerkelijk de stroom en gastoevoer afsluit. Het moet wel echt heel ver komen, wilt u daadwerkelijk in het donker gezet worden. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u dit niet overkomt.
Ja. Naast een betalingsachterstand kan de netbeheerder u voor de volgende redenen afsluiten:
Er wordt vaak gesproken dat de energieleverancier u heeft of gaat afsluiten, maar het is de netbeheerder die uiteindelijk de woning echt van het energienetwerk afsluit. Dit gebeurt wanneer de netbeheerder voor uw woning geen gegevens heeft van een energieleverancier. Dit kan gebeuren doordat de energieleverancier eenzijdig het energiecontract heeft opgezegd, of er iets mis is gegaan bij het doorgeven van de nieuwe gegevens bij het overstappen naar een andere energiemaatschappij. In beide gevallen – waarbij de laatste het minst vaak voorkomt – zijn er geen gegevens van een energieleverancier beschikbaar voor uw adres.
Stel, u bent overgestapt naar een nieuwe energieleverancier en er is in de administratie iets verkeerd gegaan, waardoor de netbeheerder geen gegevens voor u en uw woning heeft. Dan weet de netbeheerder niet van wie u energie hoort te krijgen. In dat geval wordt u afgesloten.
U krijgt van uw energieleverancier verschillende brieven met waarschuwingen. Heeft u een brief ontvangen met het bericht over einde levering, dan heeft u nog ongeveer 20 werkdagen stroom.
Bent u al wel afgesloten en wilt u weer graag stroom en/of gas hebben? Bel dan met een energieleverancier en vraag of zij u weer willen aansluiten. Eventuele schulden bij uw (vorige) energieleverancier bent u dan helaas nog niet kwijt, maar het gaat er nu eerst om weer energie in huis te hebben.
Als u belt met een energieleverancier, dan kunt u vragen om een zogenaamde spoedinhuizing. Leveranciers willen dan meestal wel een borg voordat zij u weer een energiecontract willen geven, meestal omdat er betalingsproblemen bij uw vorige energieleverancier zijn of waren. Op het moment dat er weer een energiecontract is, kan de heraansluiting van energie door een monteur gedaan worden. Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar na de heraansluiting kunt u in ieder geval weer genieten van energie in huis.
Ook als u overstapt (al dan niet met een spoedregeling), dan is het belangrijk om de betalingsachterstand zo snel mogelijk af te betalen. Met de energieleverancier kunt u een regeling treffen. Een betalingsregeling wordt altijd aan uw persoonlijke situatie aangepast.
Jazeker, u kunt overstappen als u dreigt afgesloten te worden. Sterker nog: u kunt een spoedaanvraag doen. Echter kan het wel zo zijn dat u bij de nieuwe energiemaatschappij een borg moet betalen, zodat de leverancier weet dat u de eerste maand de rekening kan betalen. Daarnaast zal u wel de achterstand bij uw vorige energieleverancier moeten gaan inhalen.
Ja, het levert u in de meeste gevallen een ‘nieuwe klant’-korting op. Dit kan u goed van pas komen bij het afbetalen van een eventuele betalingsachterstand. Ook kan het tarief lager zijn, waardoor u dus geld overhoudt.